Replikaatiotutkimus ohjelmointikielten syntaksin intuitiivisuudesta
Abstract
Tässä tutkielmassa tutkittiin ohjelmointikielten sana- ja merkkivalintojen intuitiivisuutta toistamalla Stefikin ja Gellenbeckin (2011) tutkimusasetelma. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisää empiiristä todisteaineistoa aiheesta ja selvittää voidaanko alkuperäisen tutkimuksen tulokset toistaa toisessa ympäristössä. Tutkimuksen tulokset tukevat Stefikin ja Gellenbeckin johtopäätöksiä siitä, että monet ohjelmointikielten sanavalinnoista ovat epäintuitiivisia aloitteleville ohjelmoijille. Tuloksia voidaan hyödyntää niin ohjelmointikielten suunnittelussa kuin niiden opetuksessa, kun pyritään tunnistamaan aloittelevien ohjelmoijien kohtaamia haasteita.
In this thesis we studied the intuitiveness of words and symbols used in programming languages by replicating the study design of Stefik and Gellenbeck (2011). The purpose of the study was to provide more empirical evidence on the subject and find out whether the results of the original study can be replicated in a different environment. The results of this study support the findings of Stefik and Gellenbeck suggesting that many word and symbol choices in programming languages are unintuitive for novice programmers. The results may support programming language designers and teachers of introductory programming courses in identifying the barriers novice programmers face.
In this thesis we studied the intuitiveness of words and symbols used in programming languages by replicating the study design of Stefik and Gellenbeck (2011). The purpose of the study was to provide more empirical evidence on the subject and find out whether the results of the original study can be replicated in a different environment. The results of this study support the findings of Stefik and Gellenbeck suggesting that many word and symbol choices in programming languages are unintuitive for novice programmers. The results may support programming language designers and teachers of introductory programming courses in identifying the barriers novice programmers face.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113661Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..