University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Hyvän elementit ammatillisen koulutuksen johtajuudessa ja rehtorin työssä

Thumbnail
View/Open
8.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hänninen, Riitta
Date
2009

 
This inductive study focuses on the elements of the good in leadership in the field of vocational education. Nine 'Principals of the Year', nominated by the Vocational Principals' Organisation in 1994-2002, wrote down their thoughts on five themes about their work and thinking. The writings were analysed using Glaser's inductive grounded theory and hermeneutical reading. The process progressed from seven categories of open (substantive) coding into five categories of theoretical coding concerning principals' work, and further into three main categories of selective coding, i.e. responsibility, power and caring. The process of Glaserian inductive approach produces a substantive theory, which in this study suggests that the elements of the good in principals' work are epistemic, existential, and ethical connections of responsibility, the content of the main categories. The core category of this study is humanity. The good is hiding in principals' many actions. We can also find it inside the connections between the elements of the good. On the borders of the main categories the connections of the concepts with humanity build a strong quality investment such as expertise knowhow, ethical culture and a moral way of action, and communal trust. The main part of this formulated theory builds on the elements of the good, and thus the substantive theory can be described as an ideal model of good leadership in the field of vocational education. The principals implement it according to their own humanity and expertise. The substantive theory emphasizes the communal aspect and it has many similarities with the studies and articles about authentic leadership. School communities and their leaders could use the content of the substantive theory as material in their self-assessment processes. ...
ISBN
978-951-39-8725-1
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8725-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana 

    Nurmi, Anni (2021)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen ...
  • Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä 

    Pulkkinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2011)
  • Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista 

    Heikkilä, Anne (2016)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen miten opettajan pedagogisissa opinnoissa olevat kokevat uuden ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman: Työkyvyn ylläpitäminen, ...
  • Ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen opintourat 

    Stenström, Marja-Leena; Virolainen, Maarit; Vuorinen-Lampila, Päivi; Valkonen, Sakari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2012)
    Julkaisun tarkoituksena on avata uusia näkökulmia ajankohtaiseen koulutuspoliittiseen keskusteluun opintourista. Raportissa tarkastellaan Tilastokeskuksen laajojen rekisteriaineistojen pohjalta opintouratyyppien ja ...
  • "Kadotetut tunnit" : ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia terveystiedon opetuksesta 

    Lehtonen, Mika (2018)
    Terveystiedon opetuksella on tärkeä asema terveyden tasa-arvon kehittymisessä sekä yleissivistystä edistävä tehtävä, sillä se tavoittaa lähes kaikki lapset ja nuoret sosiaalisesta taustasta riippumatta. Oppiaineeseen ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre