Laadullisen asiakaspalautteen käsittely ja hyödyntäminen
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus käsittelee laadullisen asiakaspalautteen käsittelyprosessia. Tutkimus toteutetaan toimeksiantona Jyväskylän kaupungilta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän kaupunki pystyisi toiminnassaan paremmin hyödyntämään kaupunkilaisilta tulevaa laadullista asiakaspalautetta ja tunnistaa mahdollisia ongelmakohtia. Asiakaspalautteen tehokas kerääminen, käsittely ja prosessointi tarjoaa kaupungille mahdollisuuksia toimintojen ja palvelujen kehittämiseen sekä myös tehokkaaseen tiedolla johtamiseen.
Tämä tutkimus koostuu viidestä pääluvusta. Tutkimuksen johdannossa esitellään tutkimuskysymykset, tavoitteet sekä tutkimuksen taustat. Toinen luku koostuu tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsauksesta, jossa esitellään tutkimuksen kannalta oleellisia teorioita. Luku pitää sisällään asiakaspalautteen käsittelyyn liittyvän teorian, käsittäen asiakaspalautteen keräämiseen, kanavoimiseen ja tiedon muuttamisen hyödyntävän mallin. Tämän lisäksi luku pitää sisällään kirjauskatsauksen tekoälyn tuomien inkrementaalisten mahdollisuuksien hyödyntämiseen Jyväskylän kaupungin näkökulmasta. Kolmas luku koostuu metodologiasta ja siinä esitellään tutkimusmenetelmä sekä tietoa haastattelujen käytännön toteutuksesta. Neljännessä luvussa esitellään tutkimuksen tuloksia eri teemojen avulla. Viimeisessä osassa esitellään tutkimuksen pohjalta johtopäätöksiä ja käytännön kehityskohteita Jyväskylän kaupungille. Luvussa arvioidaan myös tutkimuksen rajoituksia sekä ehdotetaan mahdollisia jatkotutkimuskohteita.
Tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän kaupungilla on hallussaan laaja-alaista tietoa kuntalaisista sekä heidän preferensseistään. Kaupungilla on käytössään erilaisia formaaleja ja informaaleja palautekanavia, joita se hyödyntää alakohtaisesti. Suurimmat ongelmat kaupungilla liittyvät asiakaspohjaisen tiedon käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Haasteellista oli asiakastiedon muokkaaminen ja jakaminen toimialarajat ylittävästi sekä oleellisen tiedon viestiminen johdon päätöksenteon tueksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
CRM-järjestelmän tuottaman tiedon hyödyntäminen B2B-myynnissä
Harju, Mikko (2019)Asiakkuuksienhallintajärjestelmän hyödyntäminen perustuu kerätyn ja jalostetun tiedon käyttämiseen erilaisilla asiakkuuksienhallinnan osa-alueilla sekä markkinoinnin, myynnin ja palveluiden ohjaamiseen tämän tiedon avulla. ... -
Ketterän data-analyysin hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojohtamisen tukena
Lappalainen, Sari (2024)Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisoituminen on herättänyt laajaa kiinnostusta datan hyödyntämisestä palveluiden kehittämisessä. Palveluissa kertyy monipuolista dataa ja siitä voidaan jalostaa tietoa tietojohtamisen ... -
Opittujen asioiden hyödyntäminen tietojärjestelmäprojekteissa
Kuitunen, Jani (2010)Tutkielman tutkimusalue on opittujen asioiden hyödyntäminen ja haasteet Suomessa toimivissa informaatioteknologia-alalla toimittavissa yrityksissä. Tutkielmassa kartoitetaan opittujen asioiden prosesseja, haasteita ja ... -
Tietojohtaminen strategisen johtamisen tukena Suomen Diakoniaopistossa
Kauppi, Jari (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin tietojohtamista strategisen muutoksen yhteydessä ja sen hyödyntämisen edellytyksiä kohdeorganisaation toiminnassa. Merkittävä tekijä kohdeorganisaation strategisen muutoksen taustalla on ... -
Strateginen tiedolla johtaminen : tapaus Kotkan kaupunki
Hämäläinen, Kai (2022)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten strategista tiedolla johtamista toteutetaan Kotkan kaupungilla: miten tiedolla johtaminen on linjattu suhteessa organisaation strategiaan ja millaisista tekijöistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.