Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorArminen, Reeta
dc.date.accessioned2021-06-04T11:32:40Z
dc.date.available2021-06-04T11:32:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76247
dc.description.abstractDokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä osa-alueilla sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ilmenevät, millaisia diskursseja näille tuen tarpeille rakentuu ja miten näitä merkityksenantoja rakennetaan kielellisin keinoin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa ammattipositiosta käsin. Tutkimusaineisto koostui ammattilaisten laatimista, 21 lapsen pedagogisista asiakirjoista. Diskurssianalyysi toimi tutkielman analyyttisenä viitekehyksenä. Diskurssianalyysin lisäksi tutkielmassa hyödynnettiin sisällönanalyysin keinoja sekä lingvistisiä menetelmiä. Tulosten perusteella sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeiden voitiin nähdä ilmenevän neljällä osa-alueella, jotka olivat tunteiden säätely ja ilmaisu, arjessa toimiminen, vertaissuhteet ja leikkitaidot sekä lapsen piirteet. Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentui kuusi diskurssia, joita olivat vallankäytön, kehittyvien taitojen, puuttuvien taitojen, tuen tarpeen, tilannesidonnaisuuden ja vaikeuksien diskurssi. Lapsi asemoitui sekä aktiiviseksi että passiiviseksi diskurssien sisällä saaden kapinoivan lapsen, kehityksen subjektin ja objektin, osaamattoman ja epäonnistuvan lapsen, avun tarvitsijan, tuen kohteen, olosuhteiden uhrin ja vaikeuksien kanssa kamppailevan lapsen position. Ammattilaisen rooli vaihteli puolestaan välttämättömästä olemattomaan. Tutkielman tarkoituksena on herätellä ammattilaisia huomioimaan ja pohtimaan kirjauksissa käytetyn kielen sisältämiä merkityksiä sekä vaikutuksia.fi
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.subject.othersosioemotionaalinen kehitys
dc.subject.othertuen tarve
dc.subject.otherdokumentaatio
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.othersosiokonstruktivismi
dc.titleSosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043472
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysodokumentointi
dc.subject.ysokirjaaminen
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record