Innovaatio-osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Elämme innovaatiokautta, jossa on jo yleistä tietoa se, että luovuus ja innovatiivisuus ovat yritysten elinehto. Finanssialalla luovuus ja innovatiivisuus ovat hintakilpailukyvyn ohella erittäin tärkeitä menestystekijöitä. Tämä tapaustutkimus käsittelee innovaatio-osaamisen kehittämisohjelman – Innovaatioboksi-ohjelman – vaikuttavuutta OP Ryhmän kontekstissa.
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kehittämisohjelman vaikuttavuutta ja sitä estäviä ja edistäviä tekijöitä osallistujien henkilökohtaisten kokemusten kautta. Tutkimuksen teoriaosa käsittelee henkilöstön koulutuksen ja kehittämisen vaikuttavuuden arviointia sekä innovaatio-osaamisen osa-alueita Innovaatioboksi-ohjelman kattamien aihepiirien kautta. Vaikuttavuuden arvioinnissa painotus on Kirkpatrickin neljän tason mallissa, jota myös sovelletaan tämän tutkimuksen empiriaosuudessa. Innovaatio-osaamisen osa-alueista tarkastellaan luovuutta, erityisesti luovaa ajattelua, sekä innovaattorin taitoja. Lisäksi käsitellään luovaa minäpystyvyyttä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselyllä ja teemahaastatteluilla. Kyselyllä kerättyä aineistoa on analysoitu yksinkertaisten laskennallisten tekniikkojen avulla määrälliseen kuvailevaan muotoon ja haastatteluilla kerättyä aineistoa on analysoitu narratiivista analyysiä hyödyntäen kokemuksia kuvaaviksi tarinoiksi. Tulosten perusteella voidaan arvioida, että Innovaatioboksi-ohjelmalla on vaikuttavuutta ohjelman suorittaneiden parissa vähäisesti tai vain jonkin verran, mutta koska ohjelma jää kesken huomattavalla määrällä, on ohjelman kokonaisvaikuttavuus vähäinen. Merkittävin vaikuttavuutta estävä tekijä on esihenkilöiden ja johdon tuen puute, joka on ohjelmasta riippumaton tekijä. Tämä ilmenee siten, että suurella osalla vastaajista ei ole työaikaa käytettävissään Innovaatioboksi-ohjelmaa varten. Vaikuttavuutta edistävimmät tekijät liittyvät ohjelman materiaaliin sekä työntekijän autonomiaan ja motivaatioon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29106]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Oli hyvä laittaa itsensä likoon" : kuntaorganisaation johtamiskoulutuksen vaikuttavuuden arviointi
Kylmälahti, Maarit; Paunonen, Katri (2003) -
Projektikoulutuksen vaikuttavuuden arviointi koulutukseen osallistuneiden näkökulmasta
Huuhka, Hanne (2002) -
Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteet : kuntaesimiehet ammatillisen osaamisen johtajina ja henkilöstön kehittäjinä
Huovinen, Mirva (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntaesimiesten käsityksiä osaamisen johtamisesta osana toiminnan johtamista ja omasta roolistaan henkilöstön osaamisen kehittäjinä. Tutkimus tuki kohdekunnan tavoitetta tehostaa ...