Work-based use of Smart Personal Assistants and their impact on technostress

Abstract
Informaatioteknologian käytön nopealla lisääntymisellä on ollut merkittäviä vaikutuksia ihmisten työskentelyyn. Kaikki vaikutuksista eivät kuitenkaan ole olleet myönteisiä ja yksi negatiivisista vaikutuksista on ilmiö nimeltä teknostressi. Teknostressin on todettu aiheuttavan työntekijöille monia ei-toivottuja seurauksia, kuten uupumusta ja heikentynyttä työtehokkuutta. Esimerkkejä teknostressiä aiheuttavista tekijöistä ovat esimerkiksi teknologian jatkuva muutos ja uusien kasvavien teknologioiden käyttöönotto. Henkilökohtaiset älykkäät avustajat ovat yksi näistä uusista kasvavista teknologioista. Henkilökohtaisten älykkäiden avustajien omanlaatuinen vuorovaikutukseen perustuva käyttökokemus aiheuttaa uudenlaisia haasteita niitä käyttäville työntekijöille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tutkia teknostressin ja henkilökohtaisten älykkäiden avustajien työkäytön yhteyttä. Tällä hetkellä kyseisestä aiheesta on vain vähän tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarjota uutta ymmärystä teknostressin ja henkilökohtaisten älykkäiden avustajien suhteesta tarkastelemalla, kuinka teknostressi ilmenee henkilökohtaisten älykkäiden avustajien työkäytössä. Tutkimuksessa tarkasteltiin mahdollisia teknostressin aiheuttajia, ja sitä kuinka henkilökohtaisten älykkäiden avustajien suunnitteluperiaatteet linkittyvät teknostressin aiheuttajiin. Lisäksi tarkasteltiin teknostressin seurauksia henkilökohtaisten avustajien työkäytössä. Tutkimus suoritettiin hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin 20 henkilökohtaisten älykkäiden avustajien työkäyttäjää erilaisista organisaatioista. Tutkimustulokset osoittavat, että teknostressiä voi ilmetä henkilökohtaisten älykkäiden avustajien työkäytössä. Monet teknostressin aiheuttajat, kuten teknologiasta johtuva ylikuormitus ja teknologiaan liittyvä epävarmuus, aiheuttivat teknostressiä henkilökohtaisten älykkäiden avustajien käytössä. Tutkimuksessa löydettiin myös kaksi uutta teknostressin aiheuttajaa, kommunikaatiohaasteet ja epärealistiset odotukset, jotka liittyivät kiinteästi henkilökohtaisten älykkäiden avustajien erityispiirteisiin. Kaikki henkilökohtaisten älykkäiden avustajien suunnitteluperiaatteista, yhtä lukuun ottamatta, olivat yhteydessä teknostressin aiheuttajiin. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa henkilökohtaisten älykkäiden avustajien ja teknostressin yhteydestä sekä luovat pohjaa aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106023390Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share