Pedagogical aspects in cyber security trainings offered by private companies
Tekijät
Päivämäärä
2021Yritykset ja organisaatiot ovat yhä häikäilemättömämpien kyberiskujen kohteena. Moni yritys onkin huomioinut tämän kasvavan riskin, ja tästä syystä panostanut turvallisuuden lisäämiseen. Heikoimpana lenkkinä kyberturvallisuudessa
on tunnetusti ollut ihminen. Tästä syystä yritykset ja organisaatiot ostavatkin
koulutuksia valistaakseen työntekijöitään minimoidakseen omia riskejään. Vastauksena tähän kysyntään moni yksityinen yritys on alkanut tarjoamaan maksullisia kyberturvallisuuteen liittyviä koulutuksia. Tässä tutkielmassa käsiteltiin
yksityisten yritysten tarjoamia kyberturvallisuuskoulutuksia. Ilmiötä lähestyttiin pedagogiikan kautta, ja tarkoituksena oli tunnistaa yrityksien käyttämiä
pedagogisia aspekteja. Näitä aspekteja reflektoitiin kyberturvallisuuskoulutuksen sekä aikuiskoulutuksen viitekehyksiin, jotta saatiin kattava käsitys näiden
aspektien sopivuudesta kyberturvallisuuden alalle sekä aikuisten kouluttamiseen. Empiirinen aineisto kerättiin viideltä yritykseltä verkkokyselyllä. Ainoa
kriteeri yritykselle oli, että he tarjoavat kyberturvallisuuskoulutusta Suomessa.
Muilla tekijöillä, kuten yrityksen koolla tai koulutuksen sisällöllä, ei ollut merkitystä. Kysely toteutettiin hyödyntäen sekä laadullisia että määrällisiä kysymyksiä, jotta kyettiin saamaan kattava käsitys yrityksien koulutusten pedagogiikasta. Täten tutkimus toteutettiin mixed method-tyylillä. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset lähestyivät koulutuksia kolmesta eri näkökulmasta: (1) opiskelijalähtöisyys, (2) sisältölähtöisyys, sekä (3) ostajalähtöisyys. Tämän lisäksi
yritykset hyödynsivät monenlaisia menetelmiä opetuksessa. Nämä metodit sekä lähestymistavat sopivat hyvin sekä kyberturvallisuuden että aikuiskasvatuksen viitekehyksiin. Asioita, jotka tunnistettiin olevan ristiriidassa määriteltyjen
viitekehysten kanssa, olivat mm. kouluttajan rooli oppimisprosessissa sekä koulutuksen tehokkuuden mittaristo. Tutkimusta ei suoraan voida nähdä validioivan yksityisten yritysten koulutuksien tehokkuutta, mutta sitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa tällaista tehokkuutta mittaavan tutkimuksen teossa.
...
Companies and organizations are increasingly subject to unscrupulous cyber
threats. Many companies have acknowledged this growing risk, as well as invested in increasing safety. The weakest link in this security has identified to be
humans. For this reason, companies and organizations are willing to train their
employees to minimize their own risks. This has been noted as a business opportunity and many private companies are now offering paid cybersecurity
trainings. This dissertation dealt with cybersecurity training provided by private companies. The phenomenon was approached through pedagogy, with the
aim of identifying the pedagogical aspects used by companies. These aspects
were reflected on the frameworks of cybersecurity education and adult education in order to gain a comprehensive understanding of aspects’ suitability to
teach in the field of cyber security as well as adults. Empirical data was collected from five companies through an online survey. The only criterion for the
company was that they offer cyber security training in Finland. Other factors,
such as the size of the company or the content of the training, were not taken
into consideration. The survey was conducted using both qualitative and quantitative questions in order to gain a comprehensive understanding of the pedagogy used by the companies. Thus, the study was conducted as a mixed method research. The study found that companies approached training from three
different angles: (1) student-oriented, (2) content-oriented, and (3) customer-
oriented. In addition to this, companies utilized a wide variety of methods in
teaching. These methods and approaches fit well into the frameworks of both
cybersecurity and adult education. Issues that were seen to be contradicted to
the defined frameworks included the role of the educator in the learning process and the metrics for the effectiveness of the education. The research cannot
be directly seen to validate the effectiveness of private company training, but it
can be used in the future to conduct research measuring such effectiveness.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Cyber security exercise : Literature review to pedagogical methodology
Hautamäki, J.; Karjalainen, M.; Hämäläinen, Timo; Häkkinen, Päivi (IATED Academy, 2019)This paper is a literature review, where we try to find out pedagogical principles has used in different virtual or simulated industry learning environments. The purpose is to use these findings to create in the future ... -
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän toimivuus ja vaikuttavuus
Mahlamäki-Kultanen, Seija; Byholm, Kim; Kärppä, Jorma; Orelma, Ari; Vaso, Juha; Kamppi, Päivi; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009) -
Capture The Flag -mallin soveltuminen kyberturvallisuuden opetukseen
Tarakkamäki, Aleksi (2020)Kyberturvallisuus on noussut jatkuvasti tärkeämmäksi osa-alueeksi nykypäiväisessä yhteiskunnassa. Jatkuva kehitys tuo mukanaan uusia haavoittuvuuksia, joiden avulla voidaan toteuttaa kyberuhkia. Toisaalta myös kyberturvallisuuden ... -
Development of Network Security Education
Honkanen, Risto; Myllymäki, Mikko; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)Distance education has grown tremendously over the last decade. Internet technologies have enabled a large-scale dispensation of lectures, exercises, and training. Virtual Learning Management Systems (LMSs) offer a number ... -
Women in IT Project : Survey Results
Laine, Sanna; Målquist, Ulla; Myllymäki, Mikko; Hakala, Ismo (IEEE, 2023)Increasing the proportion of women in the information and communications technology (ICT) sector could help rectify the labor shortage and improve gender equality. To identify the factors attracting personnel to this sector, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.