Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Asiakkaita ja asiakassuhteita koskevan tiedon merkitys on noussut keskeiseen asemaan yritysten toteuttaman liiketoiminnan menestymisen kannalta. Tästä johtuen asiakkuudenhallinnan ja sen toteuttamisen tukena käytettävien asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttö on kasvattanut suosiotaan yritysten keskuudessa. Yritykset voivat saavuttaa monenlaisia hyötyjä asiakkuudenhallintajärjestelmien käytön avulla, mutta järjestelmien käyttöönoton onnistumisprosentti on yleisesti alhainen. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan kirjallisuuskatsauksen avulla asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttöönoton kriittisiä menestystekijöitä sekä niiden merkitystä käyttöönoton onnistumisessa. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, vaikuttavatko tunnistetut kriittiset menestystekijät käyttöönoton onnistumiseen itsenäisesti vai ulottuuko niiden vaikutus myös muihin menestystekijöihin. Tutkielman tuloksena havaittiin, että vaikka asiakkuudenhallintajärjestelmää pidetään pohjimmiltaan teknologisena ratkaisuna, on merkittävin osa sen käyttöönoton onnistumisen kannalta kriittisessä asemassa olevista menestystekijöistä luonteeltaan inhimillisiä. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että yksittäiset tai yksittäiseen ulottuvuuteen kuuluvat kriittiset menestystekijät eivät voi taata käyttöönoton onnistumista, vaan menestystekijät voivat vaikuttaa toisiinsa ja siksi niitä on syytä käsitellä joukkona. Voidaankin todeta, että asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto on teknologisen ratkaisun käyttöönottoa laajempi prosessi, jonka menestymistä voidaan edistää parhaiten inhimillisten, teknologisten ja prosesseihin liittyvien kriittisten menestystekijöiden kokonaisvaltaisen ja tasapuolisen käsittelyn avulla.
...
The importance of information regarding customers and customer relationships has become central in terms of business success. As a result, the use of customer relationship management and customer relationship management systems has become increasingly popular among firms. Firms can achieve a wide range of
benefits by using CRM systems, but the success rate of their implementation is generally low. This bachelor’s thesis has been implemented as a literature review and its aim is to examine the critical success factors for the implementation of CRM systems and to describe how these factors enhance the success of the implementation. The thesis also aims to determine whether the identified critical success factors impact independently on the success of the implementation or does their impact extend to other success factors. As a result, it was found that although the CRM system is fundamentally a technological solution, most of the success factors that are critical to the success of its implementation are human by nature. Furthermore, the thesis found that a successful implementation cannot be guaranteed by paying attention to either single success factors or factors that belong to a single dimension since the factors can be interrelated, and they should therefore be considered as a set. It can therefore be concluded that the implementation of an CRM system is a process that goes beyond the adoption of a technological solution and the best way to promote the success of it is to address the human, technological and process-related critical success factors in a holistic and balanced way.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Aarnio, Timo (2019)Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyvä tieto on yritysten kannalta tärkeää ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hyödyntämisestä. Asiakkaisiin liittyvän ... -
CRM-järjestelmän käyttöönoton jälkeiset omaksumishaasteet ja muutosvastarinta loppukäyttäjän näkökulmasta
Pohjakallio, Santeri (2022)Tässä kandidaatin tutkielmassa pureudutaan CRM-järjestelmien käyttöönoton jälkeisiin omaksumishaasteisiin ja muutosvastarintaan järjestelmän loppukäyttäjän näkökulmasta. Tutkimusongelmaan haetaan vastauksia kuvailevan ... -
Hybridipilvipalveluiden käyttöönoton kriittiset menestystekijät
Venäläinen, Henri (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää hybridipilvipalveluiden onnistuneeseen käyttöönottoon liittyvät kriittiset menestystekijät. Kriittiset menestystekijät ovat asioita, joissa tavoitteen saavuttamiseksi on ehdottomasti ... -
Vakuutusalan asiakkuudenhallinta ja asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto
Huovila, Elias (2023)Laadukas asiakkuudenhallinta on olennainen tekijä yrityksen menestykseen. Se tukee useita liiketoiminnan osa-alueita, mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen suhteessa muihin yrityksiin ja auttaa vähentämään kustannuksia. ... -
Tukipalveluiden organisointi projektitalossa asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla : tapaustutkimus
Jatkola, Jasmin (2023)Asiakkuudenhallintajärjestelmien tutkimus keskittyy vahvasti käyttöönottoprojektien onnistumisen tarkasteluun. Loppukäyttäjien kokemukset ja järjestelmän operatiivisten hyötyjen tarkastelu on jäänyt hyvin vähälle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.