Neologismit suomi vieraana kielenä -opiskelijoiden teksteissä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia valmiuksia suomi vieraana kielenä -opiskelijoilla on muodostaa taitotasolla B1 päteviä neologismeja eli uudissanoja suomen kieleen. Uusien sanojen muodostaminen suomen kielessä on poikkeuksellisen helppoa, joten hypoteettisesti myös suomi vieraana kielenä -opiskelijat kykenevät tuottamaan mahdollisia uudissanoja. Tutkimuskysymykseni on, minkälaisia sananmuodostusmenetelmiä B1-tason suomi vieraana kielenä -opiskelijat käyttävät luodessaan neologismeja fiktiivisissä kertomuksissaan.
Tutkimuksen aineistona käytetään Kansainvälistä oppijansuomen korpusta (ICLFI). ICLFI-korpukseen on koottu kattavasti tekstejä useista eri ulkomaisista yliopistoista, minkä vuoksi se sopii hyvin tämän kaltaiseen tutkimukseen. Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden kirjoittamia fiktiivisiä kirjoitelmia, joista manuaalisesti poimin potentiaaliset neologismit. Saadut osumat jaoin kuuteen ryhmään sen perusteella, minkälaista sananmuodostustekniikkaa siinä on käytetty.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että opiskelijat kykenevät luomaan potentiaalisia uusia sanoja ja muodosteita jo taitotasolla B1. Opiskelijat muodostivat uusia sanoja erityisesti johtamalla ja yhdistelemällä jo olemassa olevia sanoja. Toisinaan neologismin erottaminen kirjoitusvirheestä on kuitenkin haasteellista. Aihe kaipaa lisätutkimusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Vironkielisten osallistujien kielitaito Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä
Honko, Mari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Estonian Association for Applied Linguistics, 2021)Tarkastelemme tässä artikkelissa vironkielisten suomen oppijoiden osallistumista Suomen kansallisen kielitestin, Yleisten kielitutkintojen, keskitason tutkintoon ja heidän kielitaitoprofiiliaan tutkintotulosten valossa. ... -
VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana : yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa
Räsänen, Elisa; Lampela, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Miten VR:ää (virtual reality, virtuaalitodellisuus) voi hyödyntää kielenopetuksessa? Hyppäsimme “syvään päätyyn” testaamaan VR:n toimivuutta mantereiden välisen yhteisoppitunnin rakentamisessa. Olimme toteuttaneet monipuolista ... -
Kirjoittamisen tarkkuuden kehittyminen ja yhteys kirjoittajan kokonaiskielitaitoon alakouluiässä
Honko, Mari (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
Kekäläinen, Milka (2015)Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.