Neologismit suomi vieraana kielenä -opiskelijoiden teksteissä

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia valmiuksia suomi vieraana kielenä -opiskelijoilla on muodostaa taitotasolla B1 päteviä neologismeja eli uudissanoja suomen kieleen. Uusien sanojen muodostaminen suomen kielessä on poikkeuksellisen helppoa, joten hypoteettisesti myös suomi vieraana kielenä -opiskelijat kykenevät tuottamaan mahdollisia uudissanoja. Tutkimuskysymykseni on, minkälaisia sananmuodostusmenetelmiä B1-tason suomi vieraana kielenä -opiskelijat käyttävät luodessaan neologismeja fiktiivisissä kertomuksissaan. Tutkimuksen aineistona käytetään Kansainvälistä oppijansuomen korpusta (ICLFI). ICLFI-korpukseen on koottu kattavasti tekstejä useista eri ulkomaisista yliopistoista, minkä vuoksi se sopii hyvin tämän kaltaiseen tutkimukseen. Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden kirjoittamia fiktiivisiä kirjoitelmia, joista manuaalisesti poimin potentiaaliset neologismit. Saadut osumat jaoin kuuteen ryhmään sen perusteella, minkälaista sananmuodostustekniikkaa siinä on käytetty. Tutkimuksen tuloksista selviää, että opiskelijat kykenevät luomaan potentiaalisia uusia sanoja ja muodosteita jo taitotasolla B1. Opiskelijat muodostivat uusia sanoja erityisesti johtamalla ja yhdistelemällä jo olemassa olevia sanoja. Toisinaan neologismin erottaminen kirjoitusvirheestä on kuitenkin haasteellista. Aihe kaipaa lisätutkimusta.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105273244Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share