Arviointi ja yliopisto-opetus kilpailevien diskurssien ja jännitteiden kenttinä : diskurssianalyysi yliopistossa opettavien puheesta
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
In this study I analysed the discursive construction of assessment and university teaching in a Finnish university context. The aim of this study is to understand assessment as a micro-level political and pedagogical phenomenon, while also taking a wider look at the macro-level university teaching contexts. Through them, I have attempted to discursively understand the multiplicity of assessment and university teaching within the educational policy framework, in which assessment, university teaching and the university are at an increasing rate being subjected to a variety of global education policy aspirations and expectations. The theoretical frame of this study is built on theories around assessment, university teaching, and social constructionism. I collected the data for this discourse analytical study by elite sampling and through individual interviews with university teachers (N=12). I analysed the data using methods of three-tier critical discourse analysis.
As a result of the first research question, I was able to identify five discourses of assessment: the discourse of judging, competence discourse, the discourse of knowing better, the discourse of caring, and the discourse of growth. As a result to the second research question, I present three discursive tensions: the tension between research and teaching, the tension between performance and learning, and the tension between monologicality and dialogicality.
The study showed that both assessment and university teaching were construed between different and diverse fields of discourses and tensions. Assessment and university teaching were politicized and neo-pedagogised. The neoliberal education policy was seen to bring external, undesired and fabricated features to the understandings of assessment, teaching and learning. The neoliberal university policy was challenged from inside the university by more traditional and educational discourses and tensions of assessment and university teaching.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8687-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3582]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena
Vaakanainen, Veijo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia kielen oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin. Podcastit ja vlogit ovat monille opiskelijoille vapaa-ajalta tuttuja, mutta yliopisto-opetuksessa niitä on ... -
Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
Koriseva, Soile; Minkkinen, Milla (2012)TIIVISTELMÄ Koriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- käytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu – ... -
Yliopistossa englanniksi opettavien käsityksiä englannin kielen roolista
Tuomainen, Satu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Englanniksi opettaminen on lisääntynyt suomalaisissa yliopistoissa jopa niin, että suuri osa maisterivaiheen ja tohtorikoulujen opintojaksoista pidetään englannin kielellä. Myös kansainvälisen opetushenkilöstön määrä on ... -
Konstruktivistisen ja perinteisen oppimisympäristön vertailu yliopistossa
Tynjälä, Päivi (1999)Opetuksen laatu on ollut viime vuosina yleinen puheenaihe maamme yliopistoissa ja korkeakouluissa. Asiaan ovat kiinnittäneet huomiota kaikki keskeiset tahot: yliopisto-opettajat ja heidän etujärjestönsä, opiskelijajärjestöt, ... -
Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet ja toimivat opetusratkaisut koronaviruspandemian aikana
Halla, Pauliina (2021)Yliopistojen opetushenkilöstö joutui koronaviruspandemian seurauksena siirtymään etäopetukseen keväällä 2020. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin, millaista tukea yliopiston opetushenkilöstö koki tarvitsevansa pandemian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.