Asiantuntijoiden tarinoita psykologisesta turvallisuudesta työpaikalla
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin narratiivisen tutkimusmenetelmän keinoin uransa alkuvaiheessa olevien asiantuntijoiden tarinoita psykologisesta turvallisuudesta sekä tämän kerronnan sukupuolittuneisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli erityisesti kuvata ja tulkita yksilöiden antamia merkityksiä psykologisesta turvallisuudesta työympäristössä. Lisäksi kerrontaa tarkasteltiin sosiaalisen sukupuolen tekemisen näkökulmasta, jonka avulla kerronnasta tunnistettiin feminiinisiä ja maskuliinisia puhetapoja. Tutkimuskysymyksiksi määriteltiin: 1) Miten asiantuntijat kuvailevat psykologista turvallisuutta työympäristössä? 2) Millaisia psykologisen turvallisuuden syntymistä estäviä tai edistäviä tekijöitä kerronta sisältää? 3) Millaisia sukupuoleen liittyviä merkityksiä psykologisen turvallisuuden kerrontaan liitetään? Tutkimuksen aineisto hankittiin kymmenen teemahaastattelun avulla, joihin valittiin viisi naista ja viisi miestä. Haastatteluiden kohderyhmäksi määriteltiin asiantuntijatehtävissä työskentelevät henkilöt, jotka olivat vastikään valmistuneet yliopistollisesta kauppakorkeakoulusta tai olivat näiden opintojen loppuvaiheessa. Aineiston analysointiin sovellettiin temaattista analyysiä ja tämän pohjalta aineisto jaettiin kolmeen pääteema-alueeseen: psykologinen turvallisuus henkilökohtaisena voimana, psykologinen turvallisuus yhteisön voimavarana sekä epävarmuuden heijastuminen psykologiseen turvallisuuteen. Ensimmäistä teema-alueista kuvaili yksilöiden ammatillinen itsevarmuus, mikä heijastui vahvaan psykologiseen turvallisuuteen. Näissä tarinoissa kerronta oli pääasiallisesti maskuliinista. Toisen teema -alueen tarinoissa korostui organisaation merkitys psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa . Tarinoiden kerronnassa oli sekä maskuliinisia että feminiinisiä elementtejä. Viimeinen teema-alueista edusti heikompaa kokemusta psykologisesta turvallisuudesta, johon vaikutti sekä asiantuntijan heikompi ammatillinen itseluottamus, että puutteellinen työympäristöstä saatu tuki. Näissä tarinoissa painottui feminiiniset puhetavat. Tutkimuksen tuloksiin nojaten voidaan argumentoida organisaatioiden olevan aiheellista panostaa psykologisesti turvallisen työilmapiirin luomiseen ja kehittämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten tarinoita vuorohoitokontekstissa : tulkintoja turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksista
Lehtomäki, Marjaana (2013)Lehtomäki, M. 2013. LASTEN TARINOITA VUOROHOITOKONTEKSTISSA. TULKINTOJA TURVALLISUUDEN JA TURVATTOMUUDEN KOKEMUKSISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 93 sivua ... -
Äitien tarinoita sosiaalisen median merkityksestä osana äitiyden rakentumista
Mäkäläinen, Jenni (2021)Sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt ja tutkimuksen kohderyhmälle – äideille – se tarjoaa luontevan ja helpon tavan olla yhteydessä muihin samassa elämäntilanteessa oleviin äiteihin. Tämän tutkielman tarkoituksena ... -
Ammattistartin anti : tarinoita nivelvaiheesta : kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett ́ mihin me ollaan menossa
Kärkkäinen, Mia (2013)Ammattistartin anti. Tarinoita nivelvaiheesta - Kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett´ mihin me ollaan menossa. Tekijä: Mia Kärkkäinen Ohjaaja: Timo Laine Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, ohjausalan ... -
Väkivaltainen ekstremismi Suomessa 2010-luvulla : sisäministeriön näkökulma Suomen sisäisestä turvallisuudesta
Keinänen, Anna-Kaisa (2020)Tutkimuksen tehtävänä on esitellä väkivaltaista ekstremististä toimintaa Suomessa 2010-luvun aikana. Tarkoituksena on selvittää, mitä väkivaltaisia ekstremistisiä toimijoita Suomessa on tunnistettu ja onko liikehdintä ... -
"Oppilaat ovat turvallisia, koska lapsi ei saa lyötyä niin kovaa kuin aikuinen" : viidesluokkalaisten käsityksiä turvallisuudesta
Nevalainen, Mikko (2017)Tutkimuksen teon lähtökohtana oli fenomenologinen etnografia, jossa tutkitaan yhden luokan oppilaiden omia käsityksiä turvallisuudesta. Aineistoa kerättiin opettajahaastattelulla, havainnoinnilla ja teematunnilla, jossa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.