Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHammar, Mari
dc.date.accessioned2021-05-24T10:14:54Z
dc.date.available2021-05-24T10:14:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75898
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka etäopiskelu on vaikuttanut Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon, ja mitä tekijöitä vaikutusten takaa löytyy. Covid-19-pandemian vuoksi Suomen hallitus asetti rajoittavia linjauksia liittyen muun muassa lähiopetukseen. Näin ollen Jyväskylän yliopisto siirtyi etäopetukseen kevätlukukaudella 2020, jatkuen edelleen kevätlukukaudella 2021. Tutkimukseen osallistui 15 Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijaa. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn ensimmäisellä osiolla selvitettiin heidän motivaatiotansa ennen etäopiskelua sekä aiempaa kokemusta etäopiskelusta. Toinen osa käsitteli heidän motivaatiotaan etäopiskelun aikana ja otti selvää motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä etsien tarkemmin yhteneviä vaikuttavia tekijöitä sekä tarkasteltiin motivaatiota sosiokonstruktiivisen oppimiskäsityksen valossa. Lisäksi tilastoja tarkasteltiin määrällisesti. Analyysissä käsiteltiin tekijöitä erikseen, mutta useat tekijät ovat luoneeltaan kytköksissä toisiinsa. Tutkimuksemme tulokset osoittavat etäopiskelun vaikuttaneen suurimmaksi osaksi negatiivisesti kyseisten ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. 15:stä opiskelijasta 13 koki etäopiskelun vaikuttavan ylipäätään, joista 11 koki sen olevan negatiivista ja kaksi positiivista. Yleisin negatiivinen tekijä oli etäopiskelussa vaadittavan itseohjautuvuuden puute, joka taas vaikutti muun muassa arjen rakentumiseen ja rutiineihin. Näillä rutiinien puutteella oli suuri negatiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon. Toinen merkittävä tekijä oli lähiopetuksen ryhmähenkisyyden ja sosiaalisuuden puute, jota suuri osa opiskelijoista kaipasi motivoituakseen. Otoksen ollessa vain 15 henkilöä haluamme muistuttaa, etteivät tutkimuksen tulokset ole yleistettävissä, vaan kertovat vain tiettyjen ranskan opiskelijoiden motivaatiosta.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofr
dc.subject.othersosiokonstruktivismi
dc.titleLes effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243157
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot