Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorVarjosalo, Jeri
dc.date.accessioned2021-05-20T12:32:05Z
dc.date.available2021-05-20T12:32:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75814
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena oli selvittää konstruktiivisen menetelmän avulla, miten oppimispelit opettavat ja toimivat ja muodostaa tämän pohjalta malli, jolla kaikenlaisten pelien opetuksellisuutta voitaisiin arvioida. Parhaimmillaan opetuspelit käyttävät samoja keinoja kuin kaupalliset pelit ja ovat immersiivisiä kokemuksia, joissa oppiminen on tutkivaa ja sidottua pelin maailmaan. Pelit ovat entistä näkyvämpi osa niin koulujen opetussuunnitelmia kuin oppilaiden arkea, mutta niiden käyttöönottoon liittyy monia ongelmia. Pelejä voi olla vaikea hankkia, opettajien osaaminen voi olla puutteellista tai voi olla vaikea selvittää, mitkä pelit voisivat olla soveltuvia opetuskäyttöön. Avuksi tähän muodostettiin heuristinen VaJe-arviointimalli, jonka tarkoituksena on arvioida opetuspelien opetuksellisuutta tutkimalla pelien eri osa-alueita. Mallin tyyli ja rakenne pohjattiin edeltäviin tutkimuksiin, jonka lisäksi mallia testattiin ulkoisilla testaajilla. Sen jälkeen mallia paranneltiin tulosten ja palautteen pohjalta. Luotu malli vaikuttaisi olevan toimiva väline auttamaan pelien arvioinnissa ja tulevaisuudessa sitä voitaisiin mahdollisesti laajentaa entistä kattavammaksi. Lisäksi mallin avulla voitaisiin helpottaa pelien käyttöönottoa opetustilanteissa ja ylipäätään rakentaa parempaa kuvaa hyvistä oppimispeleistä.fi
dc.description.abstractThe goal of this thesis was to find out how educational games work and how they teach. Based on the findings an evaluation model for evaluating educational games was created. The best educational games use the same fundamentals as commercial games. They are immersive experiences where learning is a part of the game world and naturally occurring through experimentation. Games are an ever-growing presence in today’s schools and form a major part of students’ daily lives, but there are some problems involved in introducing games to schools. Games can be hard to procure, teachers may lack experience and it can be hard to find out what games are suitable for learning. The VaJe model was created to alleviate these problems. With the VaJe model, people can evaluate different aspects of all kinds of games. The style and inner workings of the model are based on previous studies. An experiment to test the model was conducted with an outsider evaluator group. After the experiment, utilising results and feedback, the VaJe model was improved even further. The VaJe model appears to be a promising tool for evaluating games and in the future its scope could be broadened. By using the VaJe model, one can attempt to alleviate problems with using digital games in different learning environments and overall create a better overview of excellent educational games.en
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropetuspeli
dc.subject.otherDBGL
dc.subject.otheropettaminen
dc.titleDigitaalisten oppimispelien opetuksellisen hyödyn arviointi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203076
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoheuristiikka
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysohyötypelit
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot