Huippusalibandya ja sykähdyttäviä hetkiä : kyselytutkimus mahdollisille salibandyn miesten MM-kotikisojen katsojille
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kansainvälisistä suurtapahtumista on muodostunut yhteiskunnallisesti merkittäviä ja viihteellisiä spektaakkeleja, joiden toteuttaminen vaatii usean eri sidosryhmän panosta. Urheilutapahtumaan paikan päälle saapuva yleisö on yksi urheilutapahtuman keskeisimmistä sidosryhmistä. Koronapandemian aikana olemme konkreettisesti huomanneet tyhjien katsomoiden edessä pelatuista peleistä puuttuvan jotain olennaista. Lipputulot ovat kisojen talouden kannalta ratkaisevia, mutta vähintään yhtä merkityksellistä on katsojien aikaansaama tunnelma kilpailupaikoilla. Urheilutapahtumaan paikan päälle saapuneille katsojille on tarjottava elämyksiä, joita he eivät saisi median välityksellä. Katsojien odotusten täyttäminen tulisikin olla yksi tapahtumajärjestäjien keskeisimmistä tavoitteista. Ennen kuin odotuksia pystyy täyttämään, on ne ensin tunnistettava.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on vuoden suurimman Suomessa järjestettävän kansainvälisen suurtapahtuman, salibandyn miesten MM-kisojen, mahdollinen paikan päälle saapuva yleisö ja mikä saa heidät saapumaan MM-kisoihin Helsinkiin joulukuussa 2021. Lisäksi tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita mahdollisen yleisön odotuksista MM-kisatapahtumaa kohtaan. Kyseessä on kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusaineisto (n=801) kerättiin lokakuussa 2020 sähköisellä kyselylomakkeella, jonka suunnittelussa hyödynnettiin aikaisempia urheilun yleisötutkimuksia.
Vastaajista 95 prosenttia asui Suomessa, joten tulokset esittävät ennen kaikkea kotiyleisön näkemyksiä. Salibandyn miesten MM-kisojen mahdollinen yleisö on varsin heterogeeninen, kuten urheiluyleisöt usein ovat. Tulosten perusteella salibandyn miesten MM-kisat houkuttelevat tasaisesti sekä miehiä että naisia ympäri Suomen. Katsojajoukkoa voidaan pitää nuorehkona muiden lajien yleisöihin verrattuna, sillä 85 prosenttia vastanneista oli alle 50-vuotiaita. Valtaosa vastaajista oli aktiivisia urheilun, etenkin salibandyn, seuraajia. Kaksi kolmasosaa vastanneista arvioi tietävänsä salibandysta paljon, joten tulosten perusteella voidaan olettaa katsomossa olevan paljon eksperttejä.
MM-kisoihin saavutaan ennen kaikkea sen tarjoaman viihteen ja jännityksen, sekä huippusalibandyn näkemisen vuoksi. Mahdollisten katsojien mielestä tärkein MM-kisakokemukseen vaikuttava tekijä oli pelaajien taistelutahto. Tärkeänä pidettiin myös kisoihin liittyvän viestinnän selkeyttä, yleisön kannustusta, muiden katsojien käytöstä sekä kisojen turvallisuus- ja hygieniajärjestelyitä. Kisakokemuksen kannalta vähiten tärkeäksi koettiin alkoholimyynti, erätaukojen aikainen ohjelma kentällä sekä yleisön aktivointikeinot. Tutkimustuloksista on hyötyä salibandyn MM-kisojen ja muiden Salibandyliiton ottelutapahtumien kehittämisessä tuottaen samalla arvokasta tietoa muillekin tapahtumajärjestäjille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Salibandyn seuraajat jälkimodernin urheilun kuluttajina : tapaustutkimus salibandyseura Happeen katsojista
Rissanen, Janne (2020)Urheilun seuraaminen on yksi nykyajan yleisimmistä vapaa-ajanviettomuodoista. Urheiluyleisöjä on silti tutkittu empiirisesti suhteellisen vähän ja kulttuurintutkimuksellinen mielenkiinto on kohdistunut niissä enimmäkseen ... -
Paraurheilutapahtuma sidosryhmien silmin
Asunmaa, Viola (2023)Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää European Para Youth Games 2022 -tapahtuman merkityksiä sidosryhmille, kuten järjestäjille ja yhteistyökumppaneille sekä lähialueen toimijoille. European Para ... -
Laji joka kasvoi ennalta-arvaamattomiin mittasuhteisiin : salibandyn kehittyminen huippu-urheiluksi Suomessa
Laamanen, Juuso (2015)Salibandy on kansainvälisessä vertailussa noin 300 000 lisenssipelaajallaan vielä pienehkö verrattuna muihin lajeihin. Toisaalta lajin potentiaalinen kansainvälinen suosio on suuri, joka näkyy lajin räjähdysmäisen ... -
Sulkavan suursoudut : tävling, tradition och trivsel
Lindblom, Jörgen (2002) -
Social media usage among generation Z in a sport event
Heiskanen, Elina (2022)Social media in today’s world continues to grow its popularity. Its use is no more limited to a specific time or place making it a new element in everything that we do. This Master’s Thesis examines social media use in a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.