Show simple item record

dc.contributor.authorSeppälä, Liina
dc.date.accessioned2021-05-20T10:52:36Z
dc.date.available2021-05-20T10:52:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75796
dc.description.abstractTutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä sosiaalisen toiminnan aikaansaajana ja toteuttajana, mistä syystä teoriataustana toimii systeemis-funktionaalinen kieliteoria ja tekstilajitutkimus. Keskiössä on siis kirjoitetun kielen merkitysten ja reaalistumien analyysi tekstilähtöisesti Instagram-julkaisussa. Tutkimuskysymykseni kuuluvat: 1. Mitä Instagram-julkaisun vuorovaikutussuhteet ovat? 2. Millaiset rakenteelliset ja kielelliset valinnat toteuttavat vuorovaikutussuhteita? Aineistoni koostuu Valio Oy:n (@valiofi) 80 Instagram-julkaisuista, joissa on yksi kuva ja sen ohessa oleva teksti. Aineiston analyysimetodina käytän laadullisin menetelmin funktionaalista jaksojakoa ja -analyysia, luokitellen julkaisuista vuorovaikutuksen toiminnallisuudet siirrot ja niitä toteuttavat askeleet Valion näkökulmasta. Kolme muodostamaani siirtoa ovat kontaktin luominen lukijaan, lukijan motivoiminen tiedonannolla ja lukijan aktivointi, joita toteuttavat julkaisukohtaisesti vaihtelevat askeleet vuorovaikutuksen keinosta ja asiasisällöstä riippuen. Analyysissa pyrin avaamaan kunkin siirron yleisiä vuorovaikutustavoitteita ja niiden toteutumista kielellisesti, sekä askelkohtaisen analyysin tasolta tarkemmin niitä kielellisiä valintoja, joilla vuorovaikutusta luodaan ja ylläpidetään. Tutkimuksessani selvisi, että vuorovaikutussuhteissa Valio Oy asettaa lukijan vastaanottajapositioon, jolloin vaikuttaminen kohdistuu ja välittyy suoraan lukijalle. Vuorovaikutuksen tavoilla, tiedonannolla, suhtautumisella, arvioimisella, kysymisellä ja ohjaamisella, pyritään aikaan saamaan lukijassa kiinnostusta, mielikuvia ja myönteisyyttä Valio Oy yritystä kohtaan. Keskeisiä keinoja ovat affektiiviset ja myönteisyyttä ilmaisevat kielenainekset sekä optimistinen evaluoiminen aikaan saamisen tuloksesta. Tutkimukseni valottaakin digitalisaation tuomia kielenkäytön moninaistuneita tapoja vuorovaikuttaa sosiaalisen median alustoilla, ja kuinka markkinointitarkoitukseen luotujen tekstien tutkiminen on hedelmällistä myös lingvistisesti.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.othersysteemis-funktionaalinen kieliteoria
dc.subject.otherinterpersoonainen metafunktio
dc.subject.otherValio
dc.title"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203058
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysotekstintutkimus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record