Show simple item record

dc.contributor.authorHarjula, Joni
dc.contributor.authorHaapanen, Ursula
dc.date.accessioned2021-05-20T06:03:38Z
dc.date.available2021-05-20T06:03:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75771
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää suomalaisen koulutusviennin tekijöitä Varalan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainvälisen suunnittelun tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden näkemysten avulla tukea päätavoitetta. Tämän tutkimuksen erityisenä käytännön tavoitteena oli tuottaa Varalalle askelmerkkejä kansainvälisen toiminnan suunnitteluun kehittämismenetelmän keinoin. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta (N=8) sekä puolistrukturoitua yksilöhaastattelua (N=6). Kyselyyn vastanneet sekä haastateltavat valikoituivat instituutionaalisen asemansa perusteella. Laadullisen aineiston tuottaneet teemat alistettiin kehittämistyön metodiin. Liikuntatieteellisen kontribuution kehittämismetodiin toi tutkimuksen tulosten hyödyntäminen Varalan koulutusviennin suunnittelussa. Tutkimuksen merkittävin löydös kytkeytyi YK:n Agenda 2030 ja etenkin sieltä kohta neljä, ”Hyvä Koulutus”. YK:n Agenda 2030 mukaan Suomen tulisi priorisoida koulutusvientiä vahvemmin. Tuloksissa ilmeni myös koulutusvientiä hidastavia asioita kuten lainsäädännön haasteet sekä puutteellista osaamista tuotteistamisessa, myynnissä ja yhteistyön tekemisessä. Edistäviä tekijöitä ovat lainsäädännön kehittyminen sekä työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen laajat mahdollisuudet maailmalla, jotka tarjoavat vastauksen ammattitaitoiseen osaajapulaan. Pedagogisen kehittämistutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että Varalan Urheiluopistolla on hyvät edellytykset ja mahdollisuudet koulutusvientiin sekä sen kasvattamiseen. Koulutetuista ammattiosaajista on pula maailmalla. Jatkossa kannattaa panostaa tuotteistamiseen, myyntiin, alueelliseen yhteistyöhön, sekä ennakkoselvityksiin asiakkaan maasta ja kulttuurista.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.subject.otherAgenda 2030
dc.titleKoulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203033
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoSuomi
dc.subject.ysokoulutusvienti
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.rights.accessrights


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record