Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää suomalaisen koulutusviennin tekijöitä
Varalan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainvälisen suunnittelun tarpeisiin.
Tutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden näkemysten avulla tukea päätavoitetta. Tämän
tutkimuksen erityisenä käytännön tavoitteena oli tuottaa Varalalle askelmerkkejä
kansainvälisen toiminnan suunnitteluun kehittämismenetelmän keinoin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin
puolistrukturoitua kyselylomaketta (N=8) sekä puolistrukturoitua yksilöhaastattelua (N=6).
Kyselyyn vastanneet sekä haastateltavat valikoituivat instituutionaalisen asemansa perusteella.
Laadullisen aineiston tuottaneet teemat alistettiin kehittämistyön metodiin. Liikuntatieteellisen
kontribuution kehittämismetodiin toi tutkimuksen tulosten hyödyntäminen Varalan
koulutusviennin suunnittelussa.
Tutkimuksen merkittävin löydös kytkeytyi YK:n Agenda 2030 ja etenkin sieltä kohta neljä,
”Hyvä Koulutus”. YK:n Agenda 2030 mukaan Suomen tulisi priorisoida koulutusvientiä
vahvemmin. Tuloksissa ilmeni myös koulutusvientiä hidastavia asioita kuten lainsäädännön
haasteet sekä puutteellista osaamista tuotteistamisessa, myynnissä ja yhteistyön tekemisessä.
Edistäviä tekijöitä ovat lainsäädännön kehittyminen sekä työelämälähtöisen ammatillisen
koulutuksen laajat mahdollisuudet maailmalla, jotka tarjoavat vastauksen ammattitaitoiseen
osaajapulaan.
Pedagogisen kehittämistutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että Varalan Urheiluopistolla on
hyvät edellytykset ja mahdollisuudet koulutusvientiin sekä sen kasvattamiseen. Koulutetuista
ammattiosaajista on pula maailmalla. Jatkossa kannattaa panostaa tuotteistamiseen, myyntiin,
alueelliseen yhteistyöhön, sekä ennakkoselvityksiin asiakkaan maasta ja kulttuurista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lifelong guidance policy and practice in the EU : trends, challenges and opportunities. Final report
Barnes, S-A.; Bimrose, J.; Brown, A.; Kettunen, J.; Vuorinen, R. (European Commission; Publications Office of the European Union, 2020)A consortium led by the University of Warwick’s Institute for Employment Research, in partnership with University of Jyväskylä’s Finnish Institute for Educational Research and with support from EY, was commissioned by ... -
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Edistyksellinen tiedeliitto, 2022) -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Taloustieteellinen yhdistys, 2022) -
Analysing students’rating of the SLP Digitally Competent Educators
Bastos, Glória; Cendon, Eva; Firat, Mehmet; Günes, Aysun; Hiltunen, Leena; Juutinen, Sanna; Kananen, Päivi; Uotinen, Virpi; Zarebski, Magda (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)This article uses student feedback to examine the perspective of participants in the short learning programme (SLP) pilot Digitally Competent Educators (DCE). This SLP was targeted at the continuous professional development ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.