Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ja toteuttamisen keinoista varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä hyödyntäen. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisia haasteita ja helpottavia tekijöitä taidekasvatuksen toteuttamisessa tunnistettiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote on fenomenografinen. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin, teemahaastattelun keinoin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää (4) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimuotona oli aineistolähtöinen analyysi ja tulokset ovat raportoituna teemoitellen.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin sekä eroja, että yhtäläisyyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä taidekasvatusta koskien. Tuloksista nousi ilmi erityisesti taidekasvatuksen laaja-alaisuus. Sen nähtiin edistävän myös lapsen itseilmaisun kehittymistä. Taidekasvatusta toteutettiin osana arkea spontaanisti, sekä pidempiaikaisina projekteina. Tuloksissa nousi esiin näkemyksiä, joiden mukaan samat tekijät saattoivat muodostua sekä helpottaviksi, että haastaviksi tekijöiksi eri tilanteista riippuen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidekasvatus nähdään merkityksellisenä päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat taidekasvatusta parhaansa mukaan osana arkea. Taidekasvatuksen pitkäaikaiset projektit vaativat toteutuakseen varhaiskasvatuksen opettajilta erityistä suunnitelmallisuutta. Taidekasvatusta pyritään toteuttamaan niin, että lasten osallisuus ja toimijuus huomioidaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182983Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish