Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKrell, Liina
dc.date.accessioned2021-05-12T05:27:41Z
dc.date.available2021-05-12T05:27:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75459
dc.description.abstractKirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sekä perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma (2017) tarjoavat luovuuden lukkojen avaamiseksi. Pyrin myös tarkastelemaan opetussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä luovuuskasvatuksen näkökulmasta. Luovuuden lukko on vakiintumaton käsite, jonka koen parhaiten kuvaavan yksilön estyneisyyden tilaa suhteessa luovaan toimintaan – tilaa, jossa yksilö on ”mennyt lukkoon” oman luovuutensa kanssa, oli kyse sitten tuotoksesta tai prosessista. Tarkastelen tutkielmassani institutionalisoidun musiikinopetuksen yhteyttä näiden estojen syntymiseen. Olen rajannut tarkastelun kohteeksi perusopetuksessa luokkien 1-6 opetussuunnitelman ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa perustason opinnot, sillä minua kiinnostaa erityisesti se pohja, jolle luovan minän kuvaa lähdetään rakentamaan. Tutkielman alkupuolisko painottuu kartoittamaan luovuuskäsitysten ja -teorioiden kirjoa, ja käsitteellistämään luovuuden lukkoja. Opetussuunnitelmien tarkasteluun pureutumisen lisäksi olen ottanut osaksi tutkielmaa luvun persoonan ja kasvuympäristön merkityksestä luovuudelle; näin voidaan nähdä, millaisia luovuus-tekijöitä rajautuu musiikinopetuksen ulkopuolelle. Tutkielmasta selviää, että luovuus on vaikeasti määriteltävä käsite, johon pystytään liittämään erinäisten tekijöiden vaikutus; älykkyys, minäpystyvyysuskomukset, ympäristön tuki, motivaatio, persoona ja muut ihmiset. Keskeinen opetussuunnitelmassa huomioitu käsitys tuntuu olevan, että luovuutta on monenlaista ja sen muotojen ilmenemiseen voidaan vaikuttaa. Tutkielmassani tulee ilmi monia keinoja luovuuden lukkojen huomioimiseksi – monet sellaisia, joihin opetussuunnitelmat jo jollain tasolla pyrkivät. Luovuudesta löytyy runsaasti tutkimustietoa, mutta luovuuden lukkojen näkökulmasta ei luovuutta ole liikaa tutkittu. Olen rakentanut tämän tutkielman tullakseni tietoiseksi, mitä minä voin tulevana musiikin- ja luokanopettajana tehdä purkaakseni ja estääkseni näiden lukkojen syntymistä. Tämä vähän puhuttu näkökulma on sellainen, joka koskettaa jokaista kasvattajaa – aiherajauksesta riippumatta.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.otherluovuuden lukko
dc.titleLuovuuden lukot : miten niitä avataan?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105122739
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoluovuuskasvatus
dc.subject.ysoluovuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record