Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorMetso, Kaisa
dc.contributor.authorRuotsalainen, Riitu
dc.date.accessioned2021-05-07T06:08:20Z
dc.date.available2021-05-07T06:08:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75365
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena on toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia verkostoja kyseisillä opettajilla on ja mitä merkityksiä opettajat näille verkostoille antavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien verkostoista ja siten mahdollistaa opettajien verkostoitumisen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on peräisin Helsingin ja Jyväskylän yliopiston INTO-hankkeesta, jossa paneudutaan toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin 88 opettajan haastattelua, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavilla opettajilla oli verkostoja oman koulun opettajayhteisössä, toisten koulujen opettajiin ja muihin ammattihenkilöihin, kuten terapeutteihin ja koulunkäynninohjaajiin. Verkostoja esiintyi myös sosiaalisen median kanavissa ja oman alan koulutuksissa. Etenkin kollegiaaliset verkostot koettiin merkitykselliseksi työtapojen ja työhyvinvoinnin suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kouluissa on olemassa rakenteita verkostoitumiselle. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavia opettajia on usein koulussa vain yksi tai muutama ja heillä näyttäisi olevan tarvetta etenkin kollegiaaliselle verkostoitumiselle. Kollegiaalisten verkostojen voidaan ajatella tuottavan opettajille sosiaalista pääomaa esimerkiksi tiedon jakamisen ja vertaistuen kautta.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertoiminta-alueittain järjestettävä opetus
dc.subject.othertoiminta-alueittainen opetussuunnitelma
dc.subject.othervaativa erityinen tuki
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.titleToiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot ja niille annetut merkitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105072662
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record