dc.contributor.author | Viita, Laura | |
dc.date.accessioned | 2021-04-20T05:57:29Z | |
dc.date.available | 2021-04-20T05:57:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75127 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus selvitti erityisopetushenkilöstön kokemuksia erityisoppilaiden heihin kohdistamasta fyysisestä väkivallasta. Lisäksi tutkittiin henkilökunnan näkemyksiä väkivaltatilanteita seuranneista toimenpiteistä.
Tutkimus sijoittuu kokoaikaiseen erityisopetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella koulunkäynninohjaajilta ja erityisluokanopettajilta. Avoimilla kysymyksillä pyydettiin vastaajia kertomaan työssä kokemastaan fyysisestä väkivallasta sekä siitä, mitä toimenpiteitä he toivoivat, että väkivaltatilanteista olisi seurannut. Saadut vastaukset (n 23 ja n 19) analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena ovat teemoista muodostuvat jäsennykset siitä, miten erityisopetushenkilöstö kokee erityisoppilaiden heihin kohdistaman fyysisen väkivallan ja miten he olisivat toivoneet, että väkivaltatilanteiden jälkeen olisi toimittu. Erityisopetushenkilön kokemukset muodostuvat fyysisistä, psyykkisistä, sosiaalisista, toiminnallisista ja kulttuuris-asenteellisista teemoista. Väkivaltatilanteiden jälkeiset toimet koostuvat työnantajaan, työntekijöihin sekä muihin toimijoihin liittyvistä toimenpiteistä.
Tämän tutkimuksen perusteella erityisoppilaiden erityisopetushenkilöstöön kohdistama fyysinen väkivalta on ilmiö, johon työntekijät haluaisivat puuttua tiukemmin, mutta johon toisaalta on tunnuttu alistuvan työhön kuuluvana vaatimuksena. Vaikka väkivaltatilanteiden käsittelyyn oltiin pääosin tyytyväisiä, lähes kaikilla vastaajilla oli niihin toimenpide-ehdotuksia. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Fyysinen väkivalta erityisopetuksessa : koulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia erityisoppilaiden heihin kohdistamasta fyysisestä väkivallasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104202429 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | koulunkäynninohjaajat | |
dc.subject.yso | työpaikkaväkivalta | |
dc.subject.yso | työturvallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.type.okm | G2 | |