Yläkoulun liikuntatunnin haasteet opettajan ja oppilaan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikuntatuntiin liittyviä haasteita opettajan ja oppilaan näkökulmasta sekä niihin liittyviä syitä. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään myös opettajien ja oppilaiden näkemyksiä haasteiden ratkaisukeinoista ja -ehdotuksista.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimusaineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto koostui harkinnanvaraista otantaa käyttäen viiden yläkoulun liikunnanopettajan ja viiden yhdeksäsluokkalaisen oppilaan haastattelusta. Aineiston analyysissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia teemoittelun periaatteella. Tutkimuksessani oli myös piirteitä fenomenologis−hermeneuttisesta tutkimusotteesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien kokemuksissa liikuntatunnilla haasteita aiheuttivat tunnin organisointi, oppilaan käyttäytyminen ja motivaatio sekä oppilaan itsetunto-ongelmat. Oppilaiden kokemuksissa liikuntatunnin haasteet liittyivät puolestaan fyysiseen esillä olemiseen, ryhmän yhteisöllisyyden puutteeseen, oppilaan mahdollisiin fyysisiin rajoitteisiin sekä liikunnan arvosanaan. Opettajien kokemiin haasteisiin syitä olivat muun muassa oppilaiden taitotasojen polarisoituminen ja eriyttämisen käytännön toteuttaminen, oppilaan koulussa käymättömyys sekä osallistumattomuus. Ratkaisuna puolestaan koettiin turvallisen ja kannustavan ilmapiirin luominen ryhmään sekä hyvä oppilastuntemus ja oppilaiden kohtaaminen. Oppilaiden näkemyksissä itsetunto-ongelmat sekä turvaton ilmapiiri olivat keskeisimpiä syitä koettuihin haasteisiin. Haasteiden ratkaisemiseksi oppilaat mainitsivat ryhmän yhteisöllisyyden parantamisen sekä kannustavan ilmapiirin luomisen.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että oppilaiden kokemuksissa kehollisuuden sekä fyysisen osaamisen ja osaamattomuuden esillä oleminen koetaan aiheuttavan haasteita yläkoulun liikuntatunnilla. Opettajien kokemuksissa puolestaan korostui organisointiin liittyvät haasteet, jotka tekivät liikuntatunnista erityisen muihin oppiaineisiin verrattuna. Oppilaan kohtaamisen, positiivisen palautteen antamisen sekä ryhmän yhteisöllisyyden parantamisen nähtiin liikunnanopettajan työn tärkeimpinä keinoina ratkaista liikuntatuntiin liittyviä haastavia tilanteita. Tuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopettajan ammatillisen osaamisen kehittämisessä sekä liikuntatunnin suunnittelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
Levijärvi, Emma; Ilkanheimo, Nico (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja ... -
Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
Kosonen, Sanna (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkoulujen liikunnanopettajien työssään kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liikunnanopettajan subjektiivista ... -
Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana
Vento, Veera (2021)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.