Loogista ja luovaa : musiikin ja matematiikan oppimiskäsitykset yläkoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen musiikin ja matematiikan oppimiskäsityksiä yläkoulussa ja keskityn oppimiskäsitysten yhtäläisyyksien löytämiseen eli oppimiskäsitysten integroinnin tarkasteluun. Motivaationi aiheeseen kumpuaa halustani ymmärtää yläkoululaisen musiikin ja matematiikan oppimista syvällisesti, koska tulevana musiikin ja matematiikan aineenopettajana oppimiskäsitysten tieto- ja teoriapohja auttaa varmasti kyseisten oppiaineiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ajattelen, että opettajan on tärkeää ymmärtää erilaisia oppimiskäsityksiä, ihmisen oppimisen mekanismeja ja oppimiseen liittyvää tiedonkäsittelyä, joten aihe on siten merkityksellinen jokaiselle opettajaopiskelijalle ja opettajalle.
Tutkin musiikin ja matematiikan oppimiskäsityksiä tarkastelemalla oppiaineiden luonnetta, sisältöä ja tavoitteita Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi käsittelen ihmistä oppijana behaviorismin ja kognitiivisen oppimisen näkökulmasta ja tuon esiin musiikin ja matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten musiikin matemaattisuutta, musiikillisia ja matemaattisia kykyjä sekä motivaation, metakognition ja minäpystyvyyden merkitystä. Lähtökohtaisesti musiikkia pidetään yläkoulussa luovana taito- ja taideaineena, kun taas matematiikka perustuu logiikkaan ja päättelyn taitoihin.
Tarkastelun perusteella sekä musiikin että matematiikan oppiminen perustuu oppilaan omiin aktiivisiin havaintoihin sekä tietojen ja taitojen systemaattiseen rakentumiseen. Kognitiivisen oppimisen lisäksi jotkin behavioristiset käytännöt, kuten opetettavan aineksen pilkkominen pienempiin osiin ja ulkoiset motivaatiotekijät ovat osana musiikin ja matematiikan oppimista ja opetusta yläkoulussa. Kirjallisuuteen perehtyminen osoittaa sen, että musiikillisten ja matemaattisten kykyjen kehittymisellä on paljon yhteistä, ja musiikkiin ja matematiikkaan voi liittyä samanlaisia hahmottamisen taipumuksia. Opettajan toiminta vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja minäpystyvyyden tunteeseen, jotka kumpikin ovat keskeisiä matematiikan ja musiikin oppimisessa yläkoulussa.
Musiikin ja matematiikan parissa toimiminen aktivoi useita aivoalueita, ja musisointiin vaadittavat aivoalueet ovat osittain samoja alueita, joita tarvitaan matemaattisessa ongelmanratkaisussa. Näin ollen musiikin ja matematiikan ongelmanratkaisutaitojen harjoittaminen saattavat hyödyttää toinen toisiaan. Sekä musiikin että matematiikan oppiminen vaatii oppilaalta kognitiivisia valmiuksia, mutta myös loogista ja luovaa lähestymistapaa musiikillisten ja matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa, joten oppimiskäsitykset yläkoulussa tukevat toisiaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
Jutila, Jonna (2014)Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
Koski-Lammi, Milja (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen ... -
Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
Kailio, Lilli (2023)Yläkoululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin kerättyä tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen määrästä vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan ... -
"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
Marjanen, Joonas (2013)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.