"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla

Abstract
Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin tarkastelemalla juuri oppilaiden kokemuksia yhteismusisoinnista. Olen kiinnostunut myös yhteismusisointikokemuksista, jotka eivät ole olleet niin onnistuneita tai mieleenpainuvia. Tutkin tekijöitä, jotka vaikuttavat yhteismusisoinnin kokemisen taustalla. Valitsin tämän aiheen, sillä yhteismusisointi on nykyisin hyvin keskeinen musiikintuntien sisältö, jolloin sen tärkeyden ja vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää. Tulevana musiikinopettajana kerään samalla tietopankkia mahdollisimman sujuvaan ja kaikkien osallisten kannalta kasvattavaan yhteismusisoinnin ohjaukseen. Oppilaiden kokemusten tutkimisen kautta voi saada myös tietoa siitä, mikä opetuksessa toimii ja mikä ei. Haluaisin tulevaisuuden työssäni musiikinopettajana toteuttaa yhteismusisointia niin, että jokainen oppilas voisi kokea olevansa tärkeä osa yhteismusisoinnin rakentumista. Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena aiempaan tutkimukseen viitaten. Tarkoituksenani on tuoda kirjallisuuden pohjalta esiin eri näkökulmia aiheesta ja näin löytää yleisiä merkityksiä yhteismusisointiin liittyen. Lopultahan yhteismusisoinnin erilaisia merkityksiä on niin paljon kuin on ihmisiäkin, mutta tarkoituksenani on löytää yleisimpiä merkityksiä ja tuoda niitä yhteen. Jaan myös omia näkökulmiani aiheeseen liittyen, kirjallisuuden pohjalta. Yhteismusisointi on monipuolinen tapahtuma, jossa ollaan oppimisen ja tekemisen lisäksi vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Luonnollisesti vuorovaikutus ja toiminta voivat tuoda oppimisen kokemukseen ilon lisäksi haasteita. Erityisen tärkeitä yhteismusisointiin vaikuttavia asioita ovat yhteisöllinen ilmapiiri - johon myös opettaja voi vaikuttaa, opettajan rooli luokassa, palautteen antaminen, oppilaita tukevat työskentelytavat sekä oppilaan musiikillinen maailmankuva ja yksilöllinen kokemus. Jatkossa aihetta voisi tutkia vielä laajemminkin esimerkiksi yhteismusisoinnin työskentelytapojen kautta: Mitkä tavat ovat toimivimpia, ja mikä määränpää yhteismusisoinnilla pitäisi olla? Saisiko yhteismusisoinnista vielä merkityksellisemmän oppimiselämyksen esimerkiksi koko koulun yhdessä rakentaman ja harjoitteleman musikaaliesityksen kautta? Luultavasti jatkan aiheen parissa vielä pro gradu -tutkielmaani.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103242166Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share