Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHeikinaro-Johansson, Pilvikki
dc.contributor.authorLeppälä, Enni
dc.contributor.authorMäenalanen, Hans
dc.date.accessioned2021-03-17T09:51:21Z
dc.date.available2021-03-17T09:51:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74670
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä merkityksiä, joita liikuntaluokka antaa yläasteikäisen urheilijan urheilu-uralle, mahdolliselle kaksoisuralle sekä muulle elämälle. Nuorten urheilijoiden kokemat merkitykset jaettiin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin merkityksiin. Nämä merkitykset voivat olla positiivisia ja negatiivisia. Lisäksi selvitettiin urheilijan motiiveita liikuntaluokalle hakeutumiseen sekä heidän mahdollisia parannusehdotuksia liikuntaluokan toimintaan erityisesti urheilijan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin vuoden 2020 koronapandemian aikana, joten nuorten kokemuksia poikkeusoloista on myös pyritty kuulemaan. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin yhden liikuntatunnin aikana yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 9.-luokkalaista poikaa, jotka olivat opiskelleet koko yläasteen ajan liikuntaluokalla. Kyseinen koulu oli mukana Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeilussa. Haastateltavat olivat sekä joukkue- että yksilölajien urheilijoita. Heillä oli erilaisia tulevaisuuden suunnitelmia urheilemisen suhteen. Nuoret urheilijat hakeutuivat liikuntaluokalle, koska siellä on enemmän liikuntaa. Liikuntaluokka mahdollisti myös oman lajin aamutreenit. Hyvätasoiset liikuntatunnit ja koulun hyvä ymmärrys urheilusta johtuvista poissaoloista olivat myös monelle tärkeä tekijä liikuntaluokalle hakeutumisessa. Liikuntaluokalla kilpailuhenkisyys ja motivaatio menestyä urheilussa sekä koulussa yhtä aikaa eivät aiheuttaneet oppilaille ylimääräistä stressiä. Liikuntaluokka on myös sosiaalisesti merkittävä paikka nuorille. Oppilaiden mielestä samanhenkiset luokkakaverit ovat merkittävä tekijä liikuntaluokalla viihtymisessä. Nuoret kaipaisivat kuitenkin urheilijoille suunnatumpaa ja säännöllisempää lukujärjestystä sekä päivärytmiä. Koronapandemian aiheuttaman etäopetuksen aikana nuoret pääsivät tekemään liikuntatuntien aikana enemmän oman lajin oheisharjoitteita. Liikuntaluokka oli tärkeä paikka liikunnallisille nuorille päästä viettämään aikaa muiden liikunnallisten nuorten kanssa. Olympiakomitean hanke urheiluyläkouluille on yhtenäistänyt liikuntaluokkien toimintaa ympäri Suomen (Nieminen ym. 2020). Liikuntaluokka edistää nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista kasvamista kohti urheilijan arkea. Vaikka yläkoulu ei ole kaksoisuran kannalta kriittisintä aikaa, antaa yläkoulu nuorelle urheilijalle arvokasta kokemusta urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisestä.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate perceived meanings of sports orientated class amongst young Finnish athletes on ninth grade. The focus of the study was to observe the meanings that sports orientated class gives to young athletes´ competitive sports career, potential dual-career and other areas of life. These meanings were distributed to physical, mental and social meanings, nevertheless, the perceived meanings were either positive or negative. Furthermore, it was intended to investigate the young athletes´ motives to apply for sports orientated class and what improvements they would do to make the sports orientated class even better from athlete´s point of view. This study was executed during global pandemic (COVID-19) in 2020 so it was also investigated how the young athletes had experienced the state of emergency. This research was conducted as a qualitative study by using semi-structured theme interviews. The interviews were accomplished during one physical education class as individual interviews. Eight ninth-grade students from sports orientated class took part in the interviews. The school in question took part to the Finnish Olympic Committee´s sports focused secondary school experiment. There were both individual and team sport athletes among the students. The young athletes decided to apply for the sports orientated class because it included more exercise and physical education classes. Studying in the sports orientated class also enabled the students to participate in the morning practices in their own sport. The good quality of the physical education classes and school´s understanding about absences due to sports were significant factors for many athletes to apply for the sports orientated class. Despite the competitive atmosphere and the drive to succeed both in school and sports didn´t come out as stress among the young athletes. Moreover, the sports orientated class was socially a very significant place for the students. Likeminded classmates had a major role in enjoying the studies. The young athletes would have liked if the school had considered the regularity of the athletes´ daily rhythm better, for example, with more similar schedule in school days. During the global pandemic and online teaching in physical education classes the young athletes were able to do their own exercise programs. All in all, the sports orientated class was a significant place for the young athletes to get to spend time with other athletic adolescents. The Finnish Olympic Committees´ sports focused secondary school experiment have standardized the procedure of the sports orientated classes in Finland (Nieminen etc. 2020). The sports orientated class enhances the young athletes´ all-encompassing development towards athletic lifestyle. They gain a lot of valuable experience about combining school and competitive sports in secondary school even though it is not the most critical time regarding the potential dual-career.en
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherurheiluluokka
dc.subject.otherurheiluyläkoulukokeilu
dc.subject.otherkaksoisura
dc.titleLiikuntaluokan merkitys nuorelle urheilijalle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103172008
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoperuskoulun yläaste
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysoliikuntaluokat
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoharrastukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot