Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Antti
dc.contributor.advisorNieminen, Pasi
dc.contributor.authorRiihijärvi, Saku
dc.date.accessioned2021-03-17T08:28:47Z
dc.date.available2021-03-17T08:28:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74664
dc.description.abstractTutkimuksessa analysoitiin ja vertailtiin kahden luokanopettajaopiskelijan ja yhden luokanopettajankouluttajan suorittamia tukitoimia suomalaisen peruskoulun kuudennen luokan oppilaista koostuneiden ryhmien kokeellisen työskentelyn yhteydessä. Jokainen ohjaaja ohjasi tutkimuksessa yhtä ryhmää. Luokanopettajaopiskelijoiden ohjaamat oppilasryhmät valittiin tutkimukseen suoritettujen esi- ja jälkitestien mukaan määritettyjen normalisoidun muutoksen arvojen perusteella. Toisen ryhmän keskimääräinen normalisoidun muutoksen arvo oli korkea ja toisen matala. Oppilaat tutustuivat simulaatiopohjaisessa oppimisympäristössä keinulaudan tasapainottamiseen liittyviin lainalaisuuksiin. Oppilasryhmät koostuivat kolmesta kuudennen luokan oppilaasta. Jokaisella ryhmällä oli oma ohjaajansa, joka tuki oppilaiden oppimista oppimistilanteen aikana. Ohjaajien suorittamien tukitoimien analysointi suoritettiin videopohjaisen aineiston ja sen pohjalta muodostettujen litteraattien perusteella. Ohjaajien suorittamat tukitoimet luokiteltiin aikaisempien tutkimusten pohjalta muodostettuihin tukimuotoihin. Ohjaajien suorittamia tukitoimia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Ohjaajien suorittamien tukitoimien väliltä löytyi runsaasti samankaltaisuuksia, mutta toisaalta myös eroavaisuuksia. Luokanopettajaopiskelijoiden ohjauksessa oli keskenään tiettyjä eroja, joiden yhteyttä normalisoituun muutokseen ei voitu määrittää näin pienellä aineistolla. Toisaalta opettajakouluttajan ohjaaman ryhmän oppimistulokset olivat myös alhaiset ja hänen antama ohjauksensa erosi jossain määrin kummankin luokanopettaopiskelijan ohjauksesta. Tarkempien johtopäätösten muodostamiseksi oppimistulosten ja tukitoimien välistä yhteyttä tulisikin tarkastella suuremmalla aineistolla.fi
dc.description.abstractThis study focused on analysing and comparing teacher support given by two class teacher trainees and one teacher trainer in guiding sixth grader student groups in simulation-based experimental work. During the learning situation students studied the laws of balancing in a simulation-based learning environment. Each of the supervisors guided one of the student groups, which constituted of three sixth graders. Supervisor’s intention was to provide support to the students. Groups, which had a class teaching trainee as their supervisor, were chosen based on group average improvement. This improvement was defined as the normalized change. Measures of support performed by each of the group’s supervisors were classified as different forms of guidance by using a literature review. Support provided by supervisors was recorded as videos, and then transcribed. This material was then analyzed by making use of quantitative and qualitative methods. The forms of guidance between supervisors were found similar to some extent. The performance of the groups guided by the class teacher trainees were differing: one of the groups guided by the class teaching trainee had low average normalized change value, while the other group had a relatively high average normalized change value. However, the association between these differences in guidance and the normalized change was not observed because of a too small sample size. On the other hand, the group guided by the teacher trainer had also a low group average improvement. In addition, the guidance provided by the teacher trainer differed from the guidance provided by both of the class teacher trainees. However, in order to draw exhaustive conclusions on the correlation between the provided guidance and the learning outcomes, a larger sample size would be needed.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertutkivan oppimisen ohjaus
dc.subject.othersimulaatiopohjainen opetus
dc.titleOpettajan tarjoama tuki luonnontieteiden tutkivaan oppimiseen : tapaustutkimus tasapainotehtävien ratkaisemisesta simulaatioympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103172003
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysotasapaino
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot