Business intelligence markkinointistrategian luomisen tukena

Abstract
Business intelligencellä (BI) tai suomeksi liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla yritys analysoi dataa päätöksenteon tueksi. Datan kasvanut määrä on luonut yrityksille paineen hyödyntää dataa päätöksenteossa entistä tehokkaammin, mikä on kasvattanut BIjärjestelmien suosiota yritysten keskuudessa. Lisäksi tiukentunut kilpailu markkinoilla on pakottanut yritykset etsimään yhä uusia markkinarakoja ja keinoja erottautua kilpailijoista. Markkinointistrategia on suunnitelma, joka ohjaa sitä, mistä asiakasryhmästä yritys lähtee kilpailemaan sekä kuinka se aikoo erottautua kilpailijoistaan. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen ”Miten BI:tä voidaan hyödyntää markkinointistrategian luomisen tukena?” Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen löydökset osoittivat, että BI-järjestelmän analyyttisten menetelmien avulla datasta voidaan saada informaatiota, joka auttaa tehokkaamman ja laadukkaamman markkinointistrategian luomisessa. Tutkimuksessa todettiin myös, että BI:n tarjoamia analyyttisiä menetelmiä voidaan käyttää monipuolisesti markkinointistrategian luomisen vaiheissa, jotka ovat segmentointi, kohdentaminen, differointi ja positiointi.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103121956Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share