Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTaipalus, Toni
dc.contributor.authorRoponen, Teemu
dc.date.accessioned2021-03-12T10:15:50Z
dc.date.available2021-03-12T10:15:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74612
dc.description.abstractBusiness intelligencellä (BI) tai suomeksi liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla yritys analysoi dataa päätöksenteon tueksi. Datan kasvanut määrä on luonut yrityksille paineen hyödyntää dataa päätöksenteossa entistä tehokkaammin, mikä on kasvattanut BIjärjestelmien suosiota yritysten keskuudessa. Lisäksi tiukentunut kilpailu markkinoilla on pakottanut yritykset etsimään yhä uusia markkinarakoja ja keinoja erottautua kilpailijoista. Markkinointistrategia on suunnitelma, joka ohjaa sitä, mistä asiakasryhmästä yritys lähtee kilpailemaan sekä kuinka se aikoo erottautua kilpailijoistaan. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen ”Miten BI:tä voidaan hyödyntää markkinointistrategian luomisen tukena?” Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen löydökset osoittivat, että BI-järjestelmän analyyttisten menetelmien avulla datasta voidaan saada informaatiota, joka auttaa tehokkaamman ja laadukkaamman markkinointistrategian luomisessa. Tutkimuksessa todettiin myös, että BI:n tarjoamia analyyttisiä menetelmiä voidaan käyttää monipuolisesti markkinointistrategian luomisen vaiheissa, jotka ovat segmentointi, kohdentaminen, differointi ja positiointi.fi
dc.description.abstractBusiness intelligence refers to the processes, methods and technologies used by a company to analyze data to support decision-making. The increased amount of data has put pressure on companies to utilize data more effectively in decision-making, which has increased the popularity of BI systems among companies. In addition, the competition in the market has intensified which is forcing companies to look for new markets and ways to differentiate themselves from competitors. A marketing strategy is a plan in which company decides which customer group(s) the company goes after and how it intends to differentiate itself from its competitors. In this thesis, I try to answer the question “How can BI be used to support the creation of a marketing strategy?” The thesis has been carried out as a descriptive literature review. The findings of the study showed that the analytical methods of the BI system can be used to obtain information from data that helps to create a more effective and high-quality marketing strategy. The study also found that the analytical methods provided by BI can be used in a variety of ways in the stages of creating a marketing strategy, which are segmentation, targeting, differentiation and positioning.en
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherBI
dc.subject.otherbusiness intelligencen hyödyt
dc.subject.othermarkkinointistrategia
dc.titleBusiness intelligence markkinointistrategian luomisen tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103121956
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobusiness intelligence
dc.subject.ysotietovarastot
dc.subject.ysopäätöksenteko


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot