Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSevón, Eija
dc.contributor.authorHautala, Paula
dc.contributor.authorHautakangas, Merja
dc.contributor.authorRanta, Minna
dc.contributor.authorMerjovaara, Olli
dc.contributor.authorMustola, Marleena
dc.contributor.authorAlasuutari, Maarit
dc.date.accessioned2021-03-05T09:22:57Z
dc.date.available2021-03-05T09:22:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSevón, E., Hautala, P., Hautakangas, M., Ranta, M., Merjovaara, O., Mustola, M., & Alasuutari, M. (2021). Lasten osallisuuden jännitteet varhaiskasvatuksessa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(1), 114-138. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114152" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114152</a>
dc.identifier.otherCONVID_51779208
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74499
dc.description.abstractLasten osallisuus on varhaiskasvatuksessa pedagogisen toiminnan keskeinen tavoite. Osallisuuden toteutuminen voi olla kuitenkin käytännössä vaikeaa. Sitä hankaloittavat lasten osallisuuden epäselvä teoreettinen määrittely, tiedon puute osallisuutta tukevista käytännöistä ja toimintatavoista sekä varhaiskasvatuksen resursoinnin kysymykset. Varhaiskasvatuksen lapsiryhmät ovat yhä monimuotoisempia, ja myös siksi on tärkeää kehittää kasvattajien osaamista lasten osallisuuden huomioon ottamisessa. Jotta lasten osallisuus ja oikeudet osataan tunnistaa, on tunnettava niihin liittyvää tutkimustietoa ja lainsäädäntöä sekä uusia toimintatapoja. Artikkelissa tarkastelemme, millaista oli Oiva – Lasten oikeudet ja osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa -koulutukseen osallistuneiden kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutumisesta, osallisuuden esteistä ja syrjivistä käytännöistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden arviointihaastatteluista ja -keskusteluista. Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden edistämisestä oli jännitteistä. Koulutus kuitenkin lisäsi osallisuuden jännitteiden ymmärtämistä.fi
dc.description.abstractIn the Finnish ECEC context, children’s participation may be a stated aim, but its actualisation with young children may be challenging owing to vagueness in the definition of children’s participation, the lack of more specific guidelines for participation-based practices, or to economic austerity measures introduced by municipalities. Simultaneously, an urgent need exists to develop educators’ expertise in how to work with diversity among children, that is, how to meet the demands of participation in increasingly heterogeneous ECEC groups. This study explores how professionals and students taking part in the “Oiva – Children’s rights and participation in early childhood education, pre-school and first grades” educational project talk about the promotion of young children’s participation rights, the situations that limit children’s participation, and exclusive or discriminatory practices in ECEC. The data comprise the evaluation interviews and group tasks of the participating students. We observed many tensions in their talk about the enhancement of children’s participation. However, The Oiva project was perceived as adding to the participants’ understanding of these tensions.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114152
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.titleLasten osallisuuden jännitteet varhaiskasvatuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103051859
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange114-138
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Eija Sevón, Paula Hautala, Merja Hautakangas, Minna Ranta, Olli Merjovaara, Marleena Mustola ja Maarit Alasuutari
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysolasten oikeudet
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28643
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0