Lasten osallisuuden jännitteet varhaiskasvatuksessa

Abstract
Lasten osallisuus on varhaiskasvatuksessa pedagogisen toiminnan keskeinen tavoite. Osallisuuden toteutuminen voi olla kuitenkin käytännössä vaikeaa. Sitä hankaloittavat lasten osallisuuden epäselvä teoreettinen määrittely, tiedon puute osallisuutta tukevista käytännöistä ja toimintatavoista sekä varhaiskasvatuksen resursoinnin kysymykset. Varhaiskasvatuksen lapsiryhmät ovat yhä monimuotoisempia, ja myös siksi on tärkeää kehittää kasvattajien osaamista lasten osallisuuden huomioon ottamisessa. Jotta lasten osallisuus ja oikeudet osataan tunnistaa, on tunnettava niihin liittyvää tutkimustietoa ja lainsäädäntöä sekä uusia toimintatapoja. Artikkelissa tarkastelemme, millaista oli Oiva – Lasten oikeudet ja osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa -koulutukseen osallistuneiden kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutumisesta, osallisuuden esteistä ja syrjivistä käytännöistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden arviointihaastatteluista ja -keskusteluista. Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden edistämisestä oli jännitteistä. Koulutus kuitenkin lisäsi osallisuuden jännitteiden ymmärtämistä.

In the Finnish ECEC context, children’s participation may be a stated aim, but its actualisation with young children may be challenging owing to vagueness in the definition of children’s participation, the lack of more specific guidelines for participation-based practices, or to economic austerity measures introduced by municipalities. Simultaneously, an urgent need exists to develop educators’ expertise in how to work with diversity among children, that is, how to meet the demands of participation in increasingly heterogeneous ECEC groups. This study explores how professionals and students taking part in the “Oiva – Children’s rights and participation in early childhood education, pre-school and first grades” educational project talk about the promotion of young children’s participation rights, the situations that limit children’s participation, and exclusive or discriminatory practices in ECEC. The data comprise the evaluation interviews and group tasks of the participating students. We observed many tensions in their talk about the enhancement of children’s participation. However, The Oiva project was perceived as adding to the participants’ understanding of these tensions.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen varhaiskasvatus ry
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114152
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103051859Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2323-7414
Language
Finnish
Published in
Journal of Early Childhood Education Research
Citation
  • Sevón, E., Hautala, P., Hautakangas, M., Ranta, M., Merjovaara, O., Mustola, M., & Alasuutari, M. (2021). Lasten osallisuuden jännitteet varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(1), 114-138. https://journal.fi/jecer/article/view/114152
License
CC BY-NC 4.0Open Access
Copyright© 2021 Eija Sevón, Paula Hautala, Merja Hautakangas, Minna Ranta, Olli Merjovaara, Marleena Mustola ja Maarit Alasuutari

Share