Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun

Abstract
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksiä unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, fyysinen aktiivisuus, seuraharrastuneisuus, ruutuaika ja painoindeksi muuttuivat siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Tämän lisäksi tarkasteltiin, ovatko kuudennen luokan taustamuuttujat mahdollisesti yhteydessä seitsemännen luokan unen kestoon. Kaikkia tuloksia tarkasteltiin myös sukupuolittain. Tämä seurantatutkimus perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan Timo Jaakkolan johtamaan Move!-tutkimusprojektiin ja sen yhteydessä kerättyihin vuosien 2018 ja 2019 aineistoihin. Ensimmäiselle mittauskerralle osallistui yhteensä 1013 6.-luokkalaista (515 tyttöä ja 498 poikaa) ja toiselle mittauskerralle yhteensä 888 7.-luokkalaista (463 tyttöä ja 425 poikaa). Vuonna 2018 aineistoa kerättiin eri kaupungeista, yhteensä 35 alakoulusta, Etelä-, Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomesta. Toisella mittauskerralla aineistoa kerättiin samoilta oppilailta, jotka olivat siirtyneet yläkouluun syksyllä 2019. Otos jakautui alueellisesti samassa suhteessa väestömäärän kanssa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet nuoret täyttivät laajan kyselylomakkeen ja osa heistä osallistui myös viikon mittaiselle fyysisen aktiivisuuden ja unen keston seurantajaksolle. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla käyttäen toistomittausten varianssianalyysiä, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimus osoitti, että nuorten unen kesto, fyysinen aktiivisuus ja seuraharrastuneisuus vähentyivät vuoden aikana. Ruutuaika sen sijaan lisääntyi ja painoindeksi nousi mittauspisteiden välillä. Kaiken kaikkiaan pojat nukkuivat tyttöjä enemmän. Tytöt puolestaan raportoivat ruutuaikaa poikia enemmän. Kuudennella luokalla unen kokonaiskestolla ei ollut yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen, seuraharrastuneisuuteen, ruutuaikaan tai painoindeksiin. Tulokset olivat yhteneväisiä molemmilla sukupuolilla. Seitsemännellä luokalla tyttöjen unen kokonaiskesto oli yhteydessä ruutuaikaan: tyttöjen ruutuajan lisääntyminen oli yhteydessä vähentyneeseen unen kestoon. Pojilla unen kokonaiskesto ei ollut yhteydessä mihinkään tutkimuksen taustamuuttujista. Kuudennen luokan taustamuuttujat eivät myöskään ennustaneet seitsemännen luokan unen kestoa. Ainoastaan kuudennen luokan unen kesto oli yhteydessä seitsemännen luokan unen kestoon. Nuorten riittävää unen kestoa voidaan todennäköisesti tukea parhaiten toimivien unirutiinien omaksumisella jo alakoulussa, kun vanhemmilla on enemmän vaikutusvaltaa lastensa arkirutiineissa. Erityisesti ruutuajan tarkkailu ja sen rajoittaminen tarpeen mukaan voi edistää nuorten unen kestoa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102121534Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share