Show simple item record

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorSormunen, Emmi
dc.date.accessioned2021-02-05T05:55:58Z
dc.date.available2021-02-05T05:55:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995
dc.description.abstractTeknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen vuoksi. Lisäksi suurin osa oppimateriaaleista on sähköisenä ja oppimisalustat ovat aktiivisessa käytössä. Opettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen oppimisessa ja opettamisessa. Kevään 2020 etäopetusjakso korosti teknologian roolia opetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla etäopetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Etäopetuksen hyödyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa työssäjaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sekä opiskelijoiden motivoiminen etäopiskeluun. Tutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hyödyntävät opetusteknologiaa ja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lisäksi selvitetään, miten etäopetusjakso vaikutti teknologian käyttövarmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sekä asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se kerättiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kevään 2020 etäopetusjaksosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hyödyntävän teknologiaa paljon työssään, riippumatta siitä, kuinka taitaviksi he kokivat itsensä teknologian käyttäjinä. Teknologiaa käytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, vähiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Etäopetusjakso lisäsi opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielestään yllättävän hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisenä ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hyödyntävänsä etäopetusjakson aikana opittuja taitoja myös tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei etäjaksolla ollut suurta vaikutusta, sillä lähtötaso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo erittäin hyvä. Kuitenkin teknologian käyttövarmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sekä asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian käyttöön, mutta antavat myös uutta tietoa etäopettamisen vaikutuksista teknologian käyttövarmuuteen. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat tuoda myös hyödyllistä tietoa koulutuksen järjestäjille. Aihetta olisi tarpeen tutkia myös määrällistä tai monimenetelmätutkimuksen lähestymistapaa käyttäenfi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102051441
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokoulutusteknologia
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoeducational technology
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysodistance teaching
dc.subject.ysoprofessional identity
dc.subject.ysotechnology education
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record