Core categories of interpreter competence
Tämä pro-gradu tutkii asioimistulkin kompetenssia ja sen tärkeimpiä komponentteja. Tällä hetkellä tulkin
kompetenssi tuntuu määrittyvän pitkälti muodollisilla tekijöillä, koulutuksella ja kokemuksella. Vaikka näihin
indikaattoreihin nojaaminen on ymmärrettävää, olisi hyödyllistä, jos tulkin todellista kompetenssia voitaisiin
tarkastella. Tämä edellyttää tulkin kompetenssin tarkempaa määrittelyä. Toisaalta tämä määrittely voisi auttaa
myös tulkkia kehittämään omaa kompetenssiaan.
Pyökkimies tutki tulkin kompetenssia haastattelemalla asioimistulkkeja. Tämä on jo hyvin lähellä tämän
tutkimuksen tavoitteita, ja toimiikin tässä teoriataustana ja tulkin kompetenssin lähtökohtaisena määrittelynä. Sitä
tarkennetaan vertaamalla tutkimuskirjallisuuteen ja hienosäätämällä sitä tulkin kompetenssin arviointiin ja
kehittämiseen. Tuloksena on viisi kompetenssikategoriaa: kielitaito, kommunikaatiotaidot, ammattietiikka, tyyneys
ja herkkyys tai läsnäolo. Kaksi viimeistä tukevat toisiaan, ja ovat ehkä kategorioista omaperäisimmät. Näiden
yhdistelmästä voi syntyä tietoinen mutta hyväksyvä, keskittynyt mutta rento läsnäolo, joka on oikeastaan kaiken
hyvin tekemisen perusta ja jonka tulisi olla myös kaiken koulutuksen lähtökohta.
Kaksi viimeistä kategoriaa perustuvat teoreettiseen taustaan, etenkin kontekstiherkkyyteen ja puolueettomuuteen,
mutta niitä on muokattu yleisempään suuntaan kokemuksen perusteella. Kontekstiherkkyyttä on laajennettu
yleisemmäksi tarkkaavaiseksi läsnäoloksi, jota tukee puolueettomuudesta laajennettu tyyneys, eli sisäinen
puolueettomuus. Sen lisäksi että tulkin ulkoiset toimet luovat neutraaliutta, niin myös sisäisesti pyritään kantaa
ottamattomuuteen. Käytännössä viestin sisällön selkeä tulkkaaminen on usein olennaisempaa kuin tulkkauksen
kirjaimellinen vastaavuus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Configuring interactional space in interpreter-mediated deaf-hearing interaction in mobile task transitions
Laine, Minttu (Elsevier, 2024)This paper investigates the offerings the concept of interactional space, when it is applied to study the co-present sighted participants’ access to participation in sign language interpreter-mediated deaf-hearing interaction. ... -
Determining the Essential Competencies of Software Professionals: A Unified Framework
Assyne, Nana (Jyväskylän yliopisto, 2021)The competencies of software professionals have been under the radar of software engineering research and practice for decades. Different models and frameworks, as well as identification and assessment criteria, have been ... -
Medical rehabilitation professionals’ perceptions on intercultural interaction, competence, and well-being at work
Lehto, Anni (2020)Viime vuosien aikana maahanmuuttajien osuus terveydenhuollon asiakkaina on noussut, ja terveydenhuollon ammattilaisilta vaaditaan nyt yhä enemmän kykyä työskennellä eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Muun muassa ... -
Teachers’ Pedagogical Competence in Finnish Early Childhood Education : A Narrative Literature Review
Ranta, Samuli; Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Kuusisto, Arniika (MDPI AG, 2023)Finnish early childhood education (ECE) is defined in education policies and research as an activity with an emphasis on pedagogy as a holistic and Nordic model of education. Pedagogical competence can be viewed as a special ... -
Hard Competencies Satisfaction Levels for Software Engineers : A Unified Framework
Assyne, Nana (Springer, 2019)Software engineer’s/developer’s competency has long been established as a key pillar for the development of software. Nevertheless, the satisfaction levels derived from using a competency needs more investigation. The aim ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.