Core categories of interpreter competence
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä pro-gradu tutkii asioimistulkin kompetenssia ja sen tärkeimpiä komponentteja. Tällä hetkellä tulkin
kompetenssi tuntuu määrittyvän pitkälti muodollisilla tekijöillä, koulutuksella ja kokemuksella. Vaikka näihin
indikaattoreihin nojaaminen on ymmärrettävää, olisi hyödyllistä, jos tulkin todellista kompetenssia voitaisiin
tarkastella. Tämä edellyttää tulkin kompetenssin tarkempaa määrittelyä. Toisaalta tämä määrittely voisi auttaa
myös tulkkia kehittämään omaa kompetenssiaan.
Pyökkimies tutki tulkin kompetenssia haastattelemalla asioimistulkkeja. Tämä on jo hyvin lähellä tämän
tutkimuksen tavoitteita, ja toimiikin tässä teoriataustana ja tulkin kompetenssin lähtökohtaisena määrittelynä. Sitä
tarkennetaan vertaamalla tutkimuskirjallisuuteen ja hienosäätämällä sitä tulkin kompetenssin arviointiin ja
kehittämiseen. Tuloksena on viisi kompetenssikategoriaa: kielitaito, kommunikaatiotaidot, ammattietiikka, tyyneys
ja herkkyys tai läsnäolo. Kaksi viimeistä tukevat toisiaan, ja ovat ehkä kategorioista omaperäisimmät. Näiden
yhdistelmästä voi syntyä tietoinen mutta hyväksyvä, keskittynyt mutta rento läsnäolo, joka on oikeastaan kaiken
hyvin tekemisen perusta ja jonka tulisi olla myös kaiken koulutuksen lähtökohta.
Kaksi viimeistä kategoriaa perustuvat teoreettiseen taustaan, etenkin kontekstiherkkyyteen ja puolueettomuuteen,
mutta niitä on muokattu yleisempään suuntaan kokemuksen perusteella. Kontekstiherkkyyttä on laajennettu
yleisemmäksi tarkkaavaiseksi läsnäoloksi, jota tukee puolueettomuudesta laajennettu tyyneys, eli sisäinen
puolueettomuus. Sen lisäksi että tulkin ulkoiset toimet luovat neutraaliutta, niin myös sisäisesti pyritään kantaa
ottamattomuuteen. Käytännössä viestin sisällön selkeä tulkkaaminen on usein olennaisempaa kuin tulkkauksen
kirjaimellinen vastaavuus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29044]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Configuring interactional space in interpreter-mediated deaf-hearing interaction in mobile task transitions
Laine, Minttu (Elsevier, 2024)This paper investigates the offerings the concept of interactional space, when it is applied to study the co-present sighted participants’ access to participation in sign language interpreter-mediated deaf-hearing interaction. ... -
Medical rehabilitation professionals’ perceptions on intercultural interaction, competence, and well-being at work
Lehto, Anni (2020)Viime vuosien aikana maahanmuuttajien osuus terveydenhuollon asiakkaina on noussut, ja terveydenhuollon ammattilaisilta vaaditaan nyt yhä enemmän kykyä työskennellä eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Muun muassa ... -
The Essential Competencies of Software Professionals : A Unified Competence Gate Framework
Assyne, Nana; Ghanbari, Hadi; Pulkkinen, Mirja (Elsevier BV, 2022)Context Developing high-quality software requires skilled software professionals equipped with a set of basic and essential software engineering competencies (SEC). These competencies and the satisfaction levels derived ... -
Teacher Trainees' Experiences of the Components of ICT Competencies and Key Factors in ICT Competence Development in Work-Based Vocational Teacher Training in Finland
Vilppola, Jiri; Lämsä, Joni; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (European Educational Research Association, 2022)Context: This research was conducted in the context of Finnish vocational education and training (VET) teacher training. The teacher training was work-based, meaning that each teacher trainee was already working as an ... -
An intergenerational competency framework : Competencies for knowledge sustainability and start‐up development in the digital age
Nurhas, Irawan; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (John Wiley & Sons, 2022)In this study, we looked at the competencies and changes in the competency spectrum required for global start-ups in the digital age. Specifically, we explored intergenerational collaboration as an intervention in which ...