Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHakkarainen, Jyri
dc.date.accessioned2021-02-01T06:40:48Z
dc.date.available2021-02-01T06:40:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73893
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatelleeksi, mutta jonka merkitys vuorovaikutusprosessin kannalta on kuitenkin melko oleellinen. Suurista oppilasmääristä sekä nopeasti vaihtuvista tilanteista johtuen opettaja työskentelee melko haastavissa olosuhteissa yrittäessään muodostaa jokaisesta oppilaasta realistista käsitystä heidän sen hetkisestä osaamisen tasostaan. On selvää, ettei opettaja mitenkään ehdi opetustilanteen luonteesta johtuen kommunikoimaan tehokkaasti jokaisen oppilaan kanssa suullisen vuorovaikutuksen keinoin. Tämän vuoksi koen tärkeänä selvittää, mikä merkitys sanattomalla vuorovaikutuksella on ja miten opettaja voisi valjastaa sanattoman vuorovaikutuksen työvälineekseen opetusta tukemaan. Tarkastelemaani aihetta on tutkittu etukäteen jo melko runsaasti ja tavoitteenani onkin kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan vetää yhteen eri näkökulmia ja sitä kautta pyrkiä tuomaan joukkoon omia näkökulmiani aiheeseen liittyen. Tutkimani aineiston perusteella käy ilmi, että vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio ovat hyvin tiiviissä suhteessa keskenään ja niiden vaikutusten tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää onnistuneen oppimiskokemuksen kannalta. Jatkotutkimusideoiden näkökulmasta katsottuna aion selvittää kentällä työskentelevien opettajien kokemuksia onnistuneista oppimiskokemuksista sekä niiden edellyttämistä vaatimuksista joihin vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio olennaisesti liittyvät. Näin ollen tähän voitaisiin reagoida jo opettajien koulutuksessa aiempaa tehokkaammin ja siten opetuksen laadun yhdenmukaisuus voitaisiin taata paremmin.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.titleOpettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102011352
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysooppilaat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record