Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKerttula, Tero
dc.contributor.editorArjoranta, Jonne
dc.contributor.editorFriman, Usva
dc.contributor.editorKoskimaa, Raine
dc.contributor.editorMäyrä, Frans
dc.contributor.editorSotamaa, Olli
dc.contributor.editorSuominen, Jaakko
dc.contributor.editorVälisalo, Tanja
dc.date.accessioned2021-01-28T08:35:21Z
dc.date.available2021-01-28T08:35:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKerttula, T. (2020). Puumailoista ylämummoon : Näkökulmia digitaalisten jääkiekkopelien tutkimukseen. In J. Arjoranta, U. Friman, R. Koskimaa, F. Mäyrä, O. Sotamaa, J. Suominen, & T. Välisalo (Eds.), <i>Pelitutkimuksen vuosikirja 2020</i> (pp. 36-49). Pelitutkimuksen seura. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2020. <a href="http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/puumailoista-ylamummoon-nakokulmia-digitaalisten-jaakiekkopelien-tutkimukseen " target="_blank">http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/puumailoista-ylamummoon-nakokulmia-digitaalisten-jaakiekkopelien-tutkimukseen </a>
dc.identifier.otherCONVID_47664077
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73871
dc.description.abstractDigitaalisten jääkiekkopelien kilpapelaaminen nousi otsikoihin keväällä 2020, kun COVID-19 -pandemian vuoksi jääkiekon suomenmestaruussarja Liiga jouduttiin keskeyttämään. Varsinaisen jääkiekkoviihteen tilalle Telia yhteistyökumppaneineen loi virtuaaliset pudotuspelit, eli ePlayoffit, jotka saivat näkyvyyttä useissa kotimaisissa medioissa. Samalla ePlayoffit nostivat esiin myös NHL-pelien ammattipelaamista ECL- ja NACL-sarjoissa. Tässä katsauksessa käyn läpi digitaalisiin jääkiekkopeleihin liittyvää tutkimusta, sekä kartoitan uusia mahdollisia tutkimussuuntia niihin liittyen. Katsaus keskittyy historiallisiin ja yhteiskunnallisiin näkökulmiin, sekä kilpapelaamiseen. Mahdollisia uusia tutkimussuuntia on useita ja esittelen tässä niistä vain muutaman.fi
dc.description.abstractCompetitive play in digital ice hockey simulations rose to the headlines in Spring 2020, when the COVID-19 -pandemic resulted in the cancellation of the 2019–2020 -season of the Finnish national ice hockey league, Liiga. To replace traditional ice hockey, the Swedish telecommunications company Telia created virtual ice hockey playoffs, called the ePlayoffs, which attracted the attention of several Finnish media outlets. At the same time, these ePlayoffs gave attention to professional NHL video gaming in the ECL- and NACL-leagues. In this review, I look at the research based on these digital ice hockey simulations and map some new possible directions for the future research on the subject. The review focuses on historical and societal points of view, along with competitive gaming. There are multiple possible new directions for the research and I will only present a handful of them in this review.en
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherPelitutkimuksen seura
dc.relation.ispartofPelitutkimuksen vuosikirja 2020
dc.relation.ispartofseriesPelitutkimuksen vuosikirja
dc.relation.urihttp://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/puumailoista-ylamummoon-nakokulmia-digitaalisten-jaakiekkopelien-tutkimukseen
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherdigitaalinen jääkiekko
dc.subject.otherkilpapelaaminen
dc.subject.otherdigital ice hockey
dc.subject.othercompetitive gaming
dc.titlePuumailoista ylämummoon : Näkökulmia digitaalisten jääkiekkopelien tutkimukseen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101281330
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange36-49
dc.relation.issn1798-355X
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysojääkiekko
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelit
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12697
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14483
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22353
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6062
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0