Show simple item record

dc.contributor.authorWilska, Terhi-Anna
dc.contributor.authorRantala, Eero
dc.contributor.authorTuominen, Jesse
dc.date.accessioned2021-01-27T09:35:04Z
dc.date.available2021-01-27T09:35:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWilska, T.-A., Rantala, E., & Tuominen, J. (2020). Sosiaalinen media ja sosiaalinen tausta teini-ikäisten nuorten kulutusasenteiden selittäjinä. <i>Nuorisotutkimus</i>, <i>38</i>(4), 4-18. <a href="https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8350" target="_blank">https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8350</a>
dc.identifier.otherCONVID_47707274
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73848
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme sosiaalisen median vaikuttajien seuraamisen, kaveripaineen ja sosiodemografisten muuttujien yhteyttä nuorten kulutusasenteisiin. Tutkimus pohjautuu kuluttajaksi sosiaalistumisen teorioihin sosiaalisen taustan ja muuttuvan mediavaikuttamisen kontekstissa. Tutkimusaineistona käytetään 800:lle 15-19-vuotiaalle nuorelle tehtyä kyselytutkimusta. Aineisto on analysoitu rakenneyhtälömallinnuksella. Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen median vaikuttajien seuraamisella oli vahva yhteys materialistisiin kulutusasenteisiin, mutta ei säästäväisyyteen eikä vastuullisuuteen. Myös kaveripaine kulutuksessa oli yhteydessä materialismiin, Kuitenkin vähemmistö nuorista oli asenteiltaan selkeästi materialistisia. Yleisintä oli kokea itsensä säätäväiseksi ja harkitsevaksi kuluttajaksi. Sukupuoli selitti kulutusasenteita siten, että pojat olivat tyttöjä materialistisempia ja tytöt taas poikia vastuullisempia. Sosioekonomisella taustalla ei ollut vahvaa yhteyttä nuorten kulutusasenteisiin. Somevaikuttajien yhteys seuraajiensa materialismiin lienee seurausta yritysten lisääntyneestä kaupallisesta yhteistyöstä sekä glamourpitoisten sisältöjen yleistymisestä. Somevaikuttajien vaikutusvalta nuoriin ei kuitenkaan ole vain huono asia. On mahdollista - ja tulevaisuudessa ehkä tarpeellistakin - ohjata vaikuttajia viestimään myös yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista.fi
dc.description.abstractThis article focuses on the connections between following social media influencers, peer pressure, sociodemographic variables, and young people's consumer attitudes. The study is based on theories of consumer socialization in the context of changing media influencing, and different social backgrounds. The data used in the study were derived from a survey on 800 young people aged 15 to 19 years, and were analyzed using structural equation modelling. The research results showed that following social media influencers was strongly associated with materialistic consumer attitudes, but not with thrifty of sustainable consumer attitudes. Peer pressure was also associated with materialism. However, a minority of young people had clearly materialistic attitudes. Most respondents perceived themselves as thrifty and careful consumers. With regard to gender, boys were more materialistic and girls were more responsible as consumers. Socioeconomic background had no significant effects on young people’s consumer attitudes.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherNuorisotutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesNuorisotutkimus
dc.relation.urihttps://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8350
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherconsumer attitudes
dc.subject.othermaterialism
dc.subject.otheryoung people
dc.subject.othersocial media influencers
dc.subject.othersocial media
dc.titleSosiaalinen media ja sosiaalinen tausta teini-ikäisten nuorten kulutusasenteiden selittäjinä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101271309
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSosiologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-18
dc.relation.issn0780-0886
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume38
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Nuorisotutkimusseura, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomaterialismi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysososialisaatio
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokuluttajuus
dc.subject.ysoteini-ikäiset
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysovertaisryhmät
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1436
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20774
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5290
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1657
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5619
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25044
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11616
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8576
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12877
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright