Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorLehmus, Kati
dc.contributor.authorLehmus, Satu
dc.date.accessioned2021-01-26T06:31:41Z
dc.date.available2021-01-26T06:31:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73794
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. luokilla. Tutkittavina oli 200 oppilasta, jotka olivat tutkimuksen alkaessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Aineisto kerättiin ensimmäisen luokan kevään ja kolmannen luokan kevään välillä viitenä eri mittauskertana. Laskusujuvuutta tutkittiin peruslaskutoimituksia sisältävillä testeillä. Minäpystyvyyttä ja motivaatiota selvitettiin kyselylomakkeilla. Aineisto analysointiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella ja hierarkkisilla regressioanalyyseilla. Keskeisinä tuloksina selvisi, että minäpystyvyys ja motivaatio ovat yhteydessä laskusujuvuuteen kaikilla mittauskerroilla. Minäpystyvyyden omavaikutuksen selitysosuus laskusujuvuuden vaihtelusta kasvaa ja motivaation pienenee ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Minäpystyvyys ennustaa laskusujuvuutta ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle, kun taas motivaatio ennustaa laskusujuvuutta vain ensimmäiseltä luokalta toiselle luo-kalle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että minäpystyvyys ja motivaatio ovat yhteydessä laskusujuvuuteen myös laskusujuvuuden lähtötason kautta, vaikka niiden omat erilliset selitysosuutensa ovat melko pienet. Sen vuoksi minäpystyvyyttä ja motivaatiota kannattaa tukea, kun halutaan parantaa laskusujuvuutta.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.subject.otherlaskusujuvuus
dc.titleMinäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101261256
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record