2D-pelihahmon animointi käänteiskinematiikalla
Abstract
Käänteiskinematiikkaa hyödynnetään teollisuuden robotiikassa ja
tietokoneanimaatioissa. Nykyään videopeleissä käänteiskinematiikkaa käytettään
valikoidusti pelihahmojen jalkojen asettamiseen virtuaaliympäristön maaston mukaisesti
tai kohteen osoittamiseen hahmon kädellä tai katseella. Animaatiot peleissä ovat ennalta
tehtyjä, joten ne ovat staattisia ja käytöltään hyvin rajattuja. Käyttämällä
käänteiskinematiikka voitaisiin ratkaista aiemmin mainitut ongelmat ja valmistaa
hahmoanimaatiota, joka on dynaamisempaa ja interaktiivisempaa. Tässä pro gradussa
selvitettiin käänteiskinematiikan hyödyntämistä ihmismäisen 2D pelihahmon
animoimisessa ja valmistettiin prototyyppi, jossa pelihahmo animoidaan automaattisesti
hyödyntäen vain ainoastaan käänteiskinematiikkaa. Animaatio on perustettu ihmisen
biomekaniikkaan ja 12 animaation perusperiaatteen hyödyntämiseen.
Prototyyppikomponentti kehitettiin Unity-pelimoottoriin käyttäen sen työkaluja ja jo
olemassa olevaan pelikoodiin. Prototyypissä pelihahmo kykenee kävelemään ja
juoksemaan tasaisia tasoja ja 45-asteen ramppeja ja portaita.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101141107Use this for linking
Language
Finnish