Show simple item record

dc.contributor.advisorNäyhä, Annukka
dc.contributor.advisorBaumeister, Stefan
dc.contributor.authorYliluoma, Riikka
dc.date.accessioned2021-01-13T07:12:18Z
dc.date.available2021-01-13T07:12:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73600
dc.description.abstractTämä Pro gradu -tutkielma käsittelee yleisesti amerikkalaisen kiinteän jätteen kierrätyksen käytännönongelmia ja kiertotalouden periaatteiden hyödyntämistä suuren julkisen tilan, lentokentän, kontekstissa, lento- ja tavaraliikenteen solmupisteessä. Lisäksi työ tarkastelee asiakassidosryhmän käsityksiä kierrätyksen käytännöntoteutukseen liittyen ja asiakkaiden ominaisuuksien vaikutuksia kierrätyskäyttäytymiseen. Tutkimusongelmaa tarkastellaan ja tulokset analysoidaan sidosryhmäteorian ja suunnitellun käyttäytymisen teorian kautta. Tulokset koostuvat 156:sta (n) vastauksesta 19-kysymyksiseen strukturoituun ja henkilökohtaisesti toteutettuun kyselytutkimukseen. Ne paljastavat asiakkaiden olevan tietoisia ympäristökysymyksistä, sekä sitoutuneita ja kiinnostuneita yksilön ja organisaation eko- ja vastuullisuuskäyttäytymistä kohtaan. Lisäksi työ kokoaa organisaation ja toimijasidosryhmien keskeisiä mahdollisuuksia kehittää toimintaa saavuttaakseen korkealaatuista kierrätysmateriaalia tuottavan, kustannustehokkaan ja asiakaskokemusta parantavan järjestelmän. Johtopäätöksissä esitettävät suositukset käsittävät kierrätysohjeistuksen selvennyksiä, listan erityistä huomiota vaativista jätetuotteista, sekä nykyisen jätehuollon käytänteisiin liittyviä toiminnallisia parannusehdotuksia.fi
dc.description.abstractThis Master’s Thesis research addresses the general challenges of the United States national solid waste recycling system and circular economy engagement in the context of a large public venue of an airport transportation hub. Furthermore, it explores consumer stakeholders’ perceptions of recycling practices, and personal characteristics and their impact on recycling behavior. Research problem is examined, and results analyzed through the theoretical framework of Stakeholder Theory and the Theory of Planned Behavior. The results of 156 (n) in-person conducted surveys of 19-question structured questionnaire reveals customers’ active awareness of environmental issues, and engagement and interest towards sustainable development of organizational practices. Furthermore, this study reveals key improvement opportunities for the organizational stakeholders to develop to result with high-quality recycled material, cost-effective solid waste management practices, and enhanced customer experience. The concluded recommendations include clear guidelines of recyclable materials, list of items requiring further clarification, and operational developments to consider for further developing current solid waste management system.en
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherairport sustainability
dc.subject.otherstakeholder relationship
dc.subject.otherconsumer pro-environmental behavior
dc.subject.otherpublic venue recycling
dc.subject.othersolid waste management
dc.titleA study of U.S. consumer perceptions centered around solid waste recycling management occurring within a large public venue (airport transportation hub), the realities of consumer responsiveness, and actionable abilities of the venue’s personnel and tenant stakeholders to influence improvements and to exact positive changes in recycling behavior : the case of the Cincinnati /Northern Kentucky International Airport (CVG)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101131078
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysokiertotalous
dc.subject.ysokierrätys
dc.subject.ysojätehuolto
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoympäristökysymykset
dc.subject.ysolentoasemat
dc.subject.ysoympäristövaikutukset
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysojätteiden käsittely
dc.subject.ysocircular economy
dc.subject.ysorecycling
dc.subject.ysowaste management
dc.subject.ysosustainable development
dc.subject.ysoenvironmental issues
dc.subject.ysoairports
dc.subject.ysoenvironmental effects
dc.subject.ysocorporate responsibility
dc.subject.ysoclimate changes
dc.subject.ysowaste treatment
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record