Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusajattelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This dissertation examines Miguel de Unamuno´s notions on philosophy, education, and the human-being. I will explore Unamuno´s conception of the aim and significance of philosophy and how to reach them. I will then use Unamuno´s philosophical tools that is, mono-dialogue, metaphor, story, contradiction and repetition, to investigate the landscape of contemporary Finnish education.
Unamuno considers philosophy as a human being’s complete understanding of the world. For him the human being is both the purpose and the starting point that is best understood as a living verb: a person who is born, suffers, dies, feels, thinks, yearns, struggles, dreams, and loves. Ultimately, concrete and conscious persons of ”blood and bone” will defy any definitions, classifications and abstractions. Philosophy approaches the truth with poetry, by generating a new language with which to create reality. This study builds on facto-fictional stories about Finnish education as well as the metaphors of journey and landscape. It is a dialogue between me, Unamuno’s texts, research, and the public debate on Finnish education.
Philosophy, life, the human , and education are all in an insoluble, dynamic contradition. This constant tension that enables life and human existence lies at the heart of both philosophy and education. In Unamunos view, the education of a living human being cannot be based on pedagogical theories or systems. Instead, it requires the educator’s authentic and compassionate love. This educational love seeks to minimize the other´s suffering and inable the educatee become the best possible self. The changes in the Finnish landscape of education, the global economy, sustainable development and justice are among the themes discudssed in terms of Unamuno´s philosophy in this study.
Miguel de Unamuno’s philosophy of education can be summarised as follows: We cannot disregard the human being in neither the educatees nor educators. We must teach a language for dreaming, the will to hope and we must do so lovingly. We must travel beside the future human beings and embrace the contradiction of human existence.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8507-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusjatelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa : lectio praecursoria 23.1.2021
Bask, Sini (Suomen filosofinen yhdistys ry, 2021) -
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
A philosophy of concrete life : Carl Schmitt and the political thought of late modernity
Ojakangas, Mika (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Adorno's tragic vision
Nivalainen, Markku (University of Jyväskylä, 2018)This dissertation deals with the tragic vision that motivates certain key aspects of Theodor W. Adorno’s philosophy. While in the formative early work, the Dialectic of Enlightenment, co-written with Max Horkheimer, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.