Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Abstract
Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen haasteet voivat aiheuttaa osittain samanlaisia haasteita lukemisessa ja oppimisessa kuin lukivaikeus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteyttä opintojen edistymiseen. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintaa ja OHO-hanketta. Tutkimukseen osallistui 281 Jyväskylän yliopiston uutta opiskelijaa, joilta kyseltiin tietoja lukemisen taidoista. Aineistosta muodostettiin faktoreita kategorisella pääkomponenttianalyysillä. Muodostetut faktorit normitettiin z-pisteiksi, jonka jälkeen osallistujat jaoteltiin klusterianalyysillä koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella klustereihin. Klustereiden yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin verrattiin varianssianalyyseillä. Tutkittavat jakautuivat koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella kolmeen klusteriin, mutta kaikkia osallistujia tarkasteltaessa koetuilla lukemisen haasteilla ei ollut yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin. Sukupuolittain tutkittaessa huomattiin, että uudet miesopiskelijat saivat sitä vähemmän opintopisteitä mitä suuremmaksi he arvioivat lukemisen haasteensa. Tulokset vahvistavat osittain aikaisempaa tutkimusnäyttöä siitä, että koetut lukemisen haasteet ovat mahdollinen uhka opinnoissa menestymiselle ja niiden edistymiselle. Uusille yliopisto-opiskelijoille, joilla on koettuja lukemisen haasteita, on syytä tarjota tukea opiskeluun.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287351Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish