dc.contributor.author | Honko, Mari | |
dc.contributor.author | Mustonen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2020-12-23T08:50:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-23T08:50:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>9</i>(2), 522-550. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114145" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114145</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_47400959 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73405 | |
dc.description.abstract | Monikielisyyden tukeminen on vahvasti esillä uusimmissa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa. Tarkastelemme tässä artikkelissa varhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia monikielisyydestä ja kielitietoisista toimintatavoista. Tutkimus perustuu monikielisessä lapsiryhmässä työskentelevälle henkilöstölle suunnattuun kyselyaineistoon (n = 86). Aineisto analysoitiin temaattista analyysia ja sisällön erittelyä hyödyntävän sisällönanalyysin keinoin. Artikkelin päähuomio kohdistuu siihen, miten varhaiskasvattajat ovat suhtautuneet toimintaympäristön monikielistymiseen, ja mitä tämä osaltaan kertoo monikielisyysja kielenoppimiskäsitysten murroksesta. Lisäksi kuvaamme henkilöstön kokemuksia siitä, miten jo käytössä olevat kielitietoiset toimintatavat on lapsiryhmässä ja laajemmin työyhteisössä otettu vastaan. Tulosten perusteella monikielisyyden haasteet kietoutuvat ennen kaikkea vuorovaikutukseen ja epävarmuuden kokemuksiin mutta myös näkemyseroihin ja puutteellisiin resursseihin. Iloa puolestaan tuottaa erityisesti lasten avoimuus ja ylpeys oppimisesta, arkisen huumorin jakaminen sekä mahdollisuus avartaa ajattelua ja oppia itsekin uutta. | fi |
dc.description.abstract | Supporting multilingualism is emphasized in the current curricula of early childhood education in Finland. This article reports an analysis of the educators’ experiences of multilingualism and language aware practices. The data consists of a questionnaire addressed to the personnel (n = 86) working in a multilingual child groups, and it was analyzed using data-driven content analysis. The article focuses on the challenges and joys that the multilingual environment has brought to the educators, as well as on the findings that the perceived challenges and joys reveal about the shifts in the notions of multilingualism and language learning. The results indicate that the challenges of multilingualism entwine especially with disruptions in interaction and the feelings of uncertainty in everyday situations, as well as ideological differences and lack of resources. The main source of joy is described especially by the children: they are open-minded and proud of learning. The educators are inspired by shared everyday humorous situations and by possibilities to broaden their minds and learn new things | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114145 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | multilingualism | |
dc.subject.other | early childhood education | |
dc.subject.other | language awareness | |
dc.title | Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa? | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012237346 | |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 522-550 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 kirjoittajat ja Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/86599 | |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/86597 | |
datacite.isSupplementedBy | Honko, Mari; Mustonen, Sanna. (2023). <i>Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey</i>. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262707">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262707</a> | |
datacite.isSupplementedBy | Honko, Mari. (2023). <i>Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care</i>. V. 16.4.2023. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262705">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304262705</a> | |
dc.type.okm | A1 | |