Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMerisalo, Outi
dc.contributor.authorIjäs, Salla
dc.date.accessioned2020-12-18T07:20:49Z
dc.date.available2020-12-18T07:20:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73324
dc.description.abstractTämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia tuotteita: kukkavesiä, kasviöljyjä ja hunajaa. Tekstien kautta selvitetään, millaista mielikuvaa yritys itsestään luo kuvaillessaan tuotteitaan verkkosivuillaan. Metodina tutkimuksessa käytettiin semanttisten kenttien teoriaa. Hypoteesiksi tutkimukselle asetettiin, että yli 50 % adjektiivien esiintymistä edustavat ekologisia arvoja. Korpuksessa on yhteensä 98 eri adjektiivia, jotka esiintyvät yhteensä 178 kertaa. Adjektiivit luokiteltiin kahteen eri semanttiseen pääkenttään: 1) ekologiset arvot ja 2) ei-ekologiset arvot. Kumpikin pääkenttä jaettiin vielä yhdeksään eri semanttiseen alakenttään, jotka asettivat tarkemmat rajat adjektiivien seemianalyysille. Jokainen adjektiivi luokiteltiin kuuluvaksi yhteen alakenttään, jonka seemit vastaavat adjektiivin määritelmään. Alakenttään kuuluminen määritti adjektiivin kuulumisen jompaankumpaan semanttisista pääkentistä. Tutkimuksen perusteella tärkein semanttinen pääkenttä on ekologiset arvot, jota edustaa yhteensä 103 esiintymää eli 57,9 % kaikista esiintymistä. Semanttisten kenttien alakentistä suurin ja pienin kenttä kuuluvat molemmat ekologisiin arvoihin. Lukumäärällisesti enemmän adjektiiveja on ei-ekologisten arvojen pääkentässä, yhteensä 50 kappaletta (51,02 %), kun taas ekologiseksi luokiteltuja adjektiiveja on 48 (48,98 %). Ekologisia arvoja edustavia adjektiiveja (57,9 %) esiintyy korpuksessa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ei-ekologisia adjektiiveja (42,1 % esiintymistä), joten tutkimuksen hypoteesi todennettiin. Tutkimuksen tulosten kautta ekologiset arvot näyttäytyvät tärkeimpinä arvoina Melvitan oman toiminnan kuvaamisessa, mikä osaltaan on linjassa myös yrityksen toiminnan kanssa.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofr
dc.subject.othersemanttiset kentät
dc.subject.otherseemianalyysi
dc.subject.otherMelvita
dc.subject.otherverkkorepresentaatio
dc.titleL’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012187272
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysosemantiikka
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoadjektiivit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot