Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden rakenteellinen vaikuttaminen Helsingin Sanomissa vuosina 2017-2019
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaista rakenteellista vaikuttamistyötä sosiaalialan ammattilaiset ja järjestöjen edustavat toteuttavat valtamediassa? Näkyvätkö rakenteellisen sosiaalityön vaatimus ja perustehtävät sosiaalityöntekijöiden puheenvuoroissa? Lisäksi tarkastelen millaisena rakenteellisen vaikuttamisen sisältö sosiaalityöntekijöiden tai sosiaalialan esimiehien, sekä järjestöjen edustajien tuottamana näyttäytyy julkisessa keskustelussa?
Tutkimus on kvalitatiivinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona on Helsingin Sanomien artikkelit vuosilta 2017–2019, jotka ovat sosiaalityöntekijöiden, järjestöjen edustajien tai sosiaalityön esimiehien itsensä tuottamia tai heitä on haastateltu uutisoinnin tueksi.
Tutkimani ilmiö näyttäytyy aineistoni valossa moniulotteiselta. Aineistoni edustaa yhtä yksittäistä vaikuttamisen kanavaa, eikä tarjoa kokonaiskuvaa kaikesta siitä yhteiskunnallisesta vaikuttamistyöstä, jota sosiaalityöntekijät ja esimerkiksi sosiaalialan ammattijärjestöt tekevät. Lastensuojelun sosiaalityöhön liittyvä rakenteellinen vaikuttaminen on monipuolista ja se koskee monia erilaisia yksilön ja yhteiskunnan, sekä olemassa olevan lainsäädännön vaikutuspiirissä tapahtuvia tilanteita. Se pohjautuu kuitenkin hyvin vahvasti työntekijöiden kokemukseen laadukkaasti ja eettisesti kestävän sosiaalityön toteuttamismahdollisuuksista, sekä asiakkaiden esiin tuomiin yksittäistapauksiin.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että rakenteellisen vaikuttamistyön päähuomionaihe on tutkitulla ajanjaksolla lastensuojelun sosiaalityön toteuttamisen rakenteissa. Jatkuva pula sosiaalityöntekijöistä, kiire ja suuret asiakasmäärät heijastuvat myös asiakkaiden tilanteisiin ja heidän saamaansa palveluun.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012187265Use this for linking
Language
Finnish