Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys Suomessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomen Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohtien painopiste on siirtynyt tietojärjestelmien käyttöönotosta tietojärjestelmien ominaisuuksien kehittämiseen. Erityisesti yhdeksi suureksi sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ongelmakohdaksi on useissa tutkimuksissa tunnistettu järjestelmien heikko käytettävyys. Vaikka sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien tilaa on seurattu aktiivisesti, ei sosiaali- ja terveydenhuollon tilanteita kokoavia katsauksia ole juurikaan tarjolla. Tämän takia tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kuva Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien nykytilasta ja tietojärjestelmien käytettävyydestä vastaamalla tutkimuskysymyksiin: Mikä on tietojärjestelmien rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa? Mikä on käytettävyyden rooli Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmissä? Miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyyttä voidaan parantaa? Tutkimuksen perusteella terveydenhuollossa tietojärjestelmät ovat laajasti käytössä ja sosiaalihuollossa tietojärjestelmien käyttöönottoaste on kehittymässä. Kehitystä seurataan aktiivisesti ja alan erityispiirteiden asettamat haasteet tietojärjestelmille ovat laajasti tunnistettuja. Käytettävyyden ongelmat eivät olleet poistuneet viime vuosien seurannan ja järjestelmien kehityksen aikana vaan järjestelmät vaativat yhä kehitystä pystyäkseen tukemaan ammattilasten työnkuvaa. Käytettävyyden ongelmien havaittiin vaikeuttavan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työtä useilla tavoilla, kuten tietojen kirjaamisen vaikeudella ja järjestelmien heikolla integraatiolla. Tämän lisäksi tietojärjestelmien heikko käytettävyys vaaransi tutkimusten mukaan potilasturvallisuuden ja aiheutti alan ammattilaisille tietojärjestelmäpohjaista stressiä sekä siihen liittyvää ahdistusta. Yleisiksi tietojärjestelmien parantamisen keinoiksi osoittautuivat ammattilaisten osallistaminen järjestelmien suunnitteluun ja aktiivinen kouluttaminen järjestelmien suhteen sekä käytettävyyden vaatimusten painottaminen uusien järjestelmien hankintavaiheessa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siinä tunnistettiin jatkotutkimuksen tarve erityisesti sosiaalihuollon tietojärjestelmien tilan kehityksestä, sillä sosiaalihuollon tietojärjestelmien tilannetta on Suomessa selvitetty terveydenhuollon tilannetta vähemmän. Tutkimuksen perusteella voidaan myös suositella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietojärjestelmäkoulutuksen lisäämistä sekä heidän osallistamistaan tietojärjestelmien suunnitteluun ja käyttöönottoon.
...
The focus of the problem areas of Finnish social and healthcare information systems has shifted from the introduction of information systems to the development of information system features. One of the major problems with social and healthcare information systems has been the poor usability of the systems. Although the state of social and healthcare information systems has been actively monitored, there are few overviews of social and healthcare situations. Therefore, the aim of this study was to provide a picture of the current state of Finnish social and healthcare information systems and the usability of information systems by answering research questions: What is the role of information systems in Finnish social and health care? What is the role of usability in Finnish social and healthcare information systems? How can the usability of social and healthcare information systems be improved? According to the study, information systems are widely used in healthcare and the implementation rate of information systems in social care is developing. Developments are actively monitored and the challenges posed to information systems by the specifics of the industry are widely recognized. Usability problems had not disappeared during the monitoring and development of the systems in recent years, but the systems still require development in order to be able to support professionals' work. Usability problems were found to complicate the work of social and healthcare professionals in a number of ways, including the difficulty of recording data and poor system integration. In addition, the poor usability of information systems, according to research, endangered patient safety and caused information system-based stress and anxiety to professionals. Involving professionals in system design and active training in systems, as well as emphasizing usability requirements in the procurement phase of new systems, proved to be common ways to improve information systems. The study was carried out as a descriptive literature review and identified the need for further research, especially on the development of the state of social care information systems, as the situation of social care information systems in Finland has been studied less than in the healthcare situation. Based on the study, it can also be recommended to increase the information system training of social and healthcare professionals and to involve them in the design and implementation of information systems.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon kulujen jakautuminen Keski-Suomessa, Kainuussa ja Hämeenlinnassa
Ruohonen, Toni; Kaasalainen, Karoliina; Korpela, Jari; Karhu, Anette; Rissanen, Ville; Hassel, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Social welfare professionals willing to participate in client information system development : Results from a large cross-sectional survey
Martikainen, Susanna; Salovaara, Samuel; Ylönen, Katri; Tynkkynen, Elina; Viitanen, Johanna; Tyllinen, Mari; Lääveri, Tinja (Taylor & Francis, 2022)Human-centered design methods should be implemented throughout the client information system (CIS) development process to understand social welfare professionals’ needs, tasks, and contexts of use. The aim of this study ... -
Combining Social Service and Healthcare as the First Country in the World : Exploring the Impacts on Information Systems
Vilpponen, Hannu; Grundström, Mika; Abrahamsson, Pekka (Engineering and Technology Publishing (ETPUB), 2018)The Finnish government has decided to implement a reform in the social and healthcare system by combining the two in the future. There are several drivers for this change that have been identified. Large number ... -
Cyber Security in Healthcare Systems
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Pöyhönen, Jouni; Hummelholm, Aarne (Springer, 2022)Healthcare is a good example of a structure whose complexity has been increased by the general rapid development of technology and digitalization. Digital development has made it possible to provide services in new ways ... -
Exploring the Critical Success Factors in Social and Health Care Information Systems Project Procurement
Vilpponen, Hannu; Grundström, Mika; Abrahamsson, Pekka (Book Publisher International, 2020)A welfare reform involving the mixing of social and health services is being introduced by the Finnish government. Several factors have been identified for this shift, the most relevant of which is that many information ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.