Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ja miten ne opettajien käsitysten mukaan toimivat. Tutkimus selvittää myös varhennetun kielen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä haasteita. Pro gradu - tutkielmamme on fenomenografinen tutkimus, johon aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta (6) luokanopettajaa. Teemahaastattelut on toteutettu touko- kesäkuussa 2020. Aineistoa on tulkittu fenomenografisen analyysin mukaisesti. Teoriaosuudessa paneudumme kielten oppimisen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, opetussuunnitelman lähtökohtiin sekä kielen oppimiseen ja siihen liittyviin teorioihin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat varhennetun kielen opettamiseen myönteisesti ja he kokevat sen merkitykselliseksi. Englannin opiskelu on luonnollinen osa jokapäiväistä kouluarkea ja oppiminen tapahtuu toiminnallisesti pelien, leikkien ja laulujen avulla. Ensimmäisen luokan oppilaat ovat innostuneita ja motivoituneita uuden kielen oppimiseen.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012147089Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..