Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLahdelma, Tuomo
dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.authorMäenpää, Milla
dc.date.accessioned2020-12-09T11:00:27Z
dc.date.available2020-12-09T11:00:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73060
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on selvittää novellin henkilöhahmojen luomisprosessin etenemistä sekä niitä rajoituksia, joita novelli lajina mahdollisesti asettaa henkilöhahmoille. Tutkimus sisältää taiteellisen osuuden, joka koostuu kolmesta kirjoittamastani novellista. Tutkimusaineistonani toimii kirjoittamieni novellien lisäksi kirjoitusprosessin ajalta kirjoittamani työskentelypäiväkirja, jossa reflektoin novellien kirjoittamisen aikana syntyneitä kysymyksiä ja ajatuksia ja tehtyjä valintoja. Koska tutkimuksen keskiössä on oma kirjoitusprosessini, tutkimuksessani voi sanoa olevan autoetnografisia piirteitä. Tärkeimpänä teoriapohjana tutkimuksessani toimii Baruch Hochmanin (1985) henkilöhahmoteoria, jossa henkilöhahmoja tarkastellaan kahdeksan eri kategorian ja niiden vastakohtien avulla. Tarkastelen myös kirjoittajien kokemuksia ja näkemyksiä novellista kahdessa Ritva Haavikon Miten kirjani ovat syntyneet -sarjan teoksessa (1980; 1991) sekä Maurice A. Leen (2005) toimittamassa teoksessa Writers on Writing. The Art of the Short Story. Kirjoitusprosessin osalta olennaisena teorialähteenä toimii Mike Sharplesin (1999) teos How We Write. Writing as Creative Design. Tutkimuksessa havaitsin, että henkilöhahmoni muuttuivat ja saivat uusia ulottuvuuksia kirjoitusprosessin edetessä, usein vasta muokkausvaiheessa. Hahmot näyttivät pääsääntöisesti kehittyvän kärjistetystä vähemmän kärjistettyyn suuntaan. Henkilöhahmot päätyivät pitkälti toimimaan tarinan asettamien ehtojen mukaan sen sijaan, että tarina olisi lähtenyt uuteen tai yllättävään suuntaan hahmojen vaikutuksesta. Selkeimpinä novellien henkilöhahmoja yhdistävinä tekijöinä olivat hahmojen avoimuus, staattisuus, koherenssi ja vähintään jonkinasteinen symbolisuus. Erityisesti novellin laji näytti vaativan, että hahmoissa tapahtuvista muutoksista annetaan ainoastaan vihjeitä ja että jää lukijan tehtäväksi pohtia, kuinka hahmojen elämät jatkuvat. Henkilöhahmojen välillä oli kuitenkin myös paljon vaihtelua, joten novelli ei lajina näyttänyt asettavan henkilöhahmoille äärimmäisen tiukkaa muottia. Tutkimuksen autoetnografisten piirteiden vuoksi tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä koskemaan kaikkien novellien henkilöhahmoja tai kirjoitusprosesseja.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkirjoitusprosessi
dc.subject.otherhenkilöhahmo
dc.titleNovellin henkilöhahmojen luomisprosessi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012097001
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysofiktiiviset henkilöt
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen
dc.subject.ysonovellit
dc.subject.ysohenkilökuvaus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail
Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot