Representationer av e-sport och e-sportare i finlandssvenska nyhetsartiklar
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma tarkastelee e-urheilun ja e-urheilijoiden mediarepresentaatioita suomenruotsalaisissa uutisartikkeleissa vuosina 2018–2020. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoin ja millaisena kyseinen laji ja sen harrastajat representoidaan. Lisäksi on hyödyllistä selvittää, minkä diskurssien kautta e-urheilua kuvataan ja millaisen kuvan artikkelit välittävät e-urheilusta ja -urheilijoista. Aihetta on tutkittu vain vähän eikä suomenruotsalaisessa kontekstissa lainkaan. Tämän tutkimuksen myötä on mahdollista ymmärtää, millaisena e-urheilu nähdään suomenruotsalaisessa kontekstissa tänä päivänä.
Tutkimusaineistona on kaksikymmentä e-urheiluun liittyvää uutisartikkelia Svenska Ylen uutissivustolta. Tutkimusmenetelmänä käytän diskurssianalyysiä, jonka avulla etsin aineistosta muun muassa e-urheilua ja -urheilijoita koskevia kielellisiä valintoja. Käytän apuna myös sisällönanalyysiä jäsennellessäni havaintoja omiin teemoihin.
Svenska Ylen uutisartikkelit antavat pääasiassa positiivisen kuvan e-urheilusta ja e-urheilijoista. E-urheilu representoidaan miesvaltaisena, uutena, kasvavana, suosittuna ja tavoitteellisena urheilulajina. Tärkeimmät esiin nousseet diskurssit ovat sukupuoli-, ikä-, talous- ja urheiludiskurssi. E-urheilijat representoidaan pääasiassa nuorina miehinä. Heidän kuvataan olevan tavoitteellisia, määrätietoisia ja ahkeria. Erityisesti heidän elämänhallintataitojensa kuvataan olevan hyödyllisiä myös e-urheilun ulkopuolella.
Tutkimustulokseni muistuttavat paljon aiempien tutkimuksien tuloksia. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu e-urheilun representaatioiden vaihtelevan aikakausittain negatiivisen ja positiivisen välillä. Löytämäni representaatiot luovat jatkumon aiemmissa tutkimuksissa todetulle positiiviselle kuvaukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4980]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
Tikkanen, Sami (2019)Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta ... -
E-urheilun lajianalyysi
Stöckell, Mikael (2020)Johdanto. Elektroninen urheilu (e-urheilu) on organisoitua ja kilpailullista videopelaamista. Kilpailullisia pelejä pelataan enimmäkseen tietokoneilla, pelikonsoleilla ja puhelimilla. E-urheilu lajina on melko uusi, mutta ... -
"I never gave up" : engagement with playable characters and esports players of Overwatch
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (ACM, 2019)Esports phenomena have grown rapidly in recent years, and so has research on the topic. Some of the research has also addressed esports fandom (see e.g. Taylor 2012). Nevertheless, studies comparing and contrasting how ... -
Green Capital of Simulated Entertainment : The Reformed Relationship Between Motorsports and Sim Racing and Their Sustainability
Malinen, Ville (RWTH Aachen University, 2023)This article suggests that the rising visibility and status of sim racing may lead to new challenges owing to its increased synergy with motorsports. Risks are accelerated because of the position of sim racing between ... -
Sociohistorical development of sim racing in European and Asia-Pacific esports : A cross-cultural qualitative study
Lefebvre, Florian; Malinen, Ville; Karhulahti, Veli-Matti (SAGE Publications, 2024)With the accelerated growth of the sim racing industry over the last few years, research on the phenomenon has started to emerge. Nonetheless, the history of sim racing remains unmapped. This study aims to fill the gap by ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.