Bilden av den finländska skolan i svenska och brittiska dagstidningar
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen kuva suomalaisesta koulutuksesta muodostuu ruotsin- ja englanninkielisissä lehdissä. Lisäksi selvitettiin missä osassa lehteä artikkelit ilmestyivät, kuka puhuu Suomen koulutuksesta sekä laskeneiden Pisa-tulosten vaikutus kirjoitusten sisältöön. Materiaalina käytettiin 91 artikkelia vuosina 2012-2017 ilmestyneistä kahdesta ruotsalaisesta ja kahdesta brittiläisestä lehdestä. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla jaoteltiin lehdissä mainittuja teemoja. Sekä ruotsalaiset että brittiläiset lehdet kirjoittavat menestyksekkäästä koulusta, opettajista, tasa- arvoisesta koulusta sekä laskevista PISA-tuloksista. Lehtien mainitsemissa teemoissa on myös eroja. Ruotsalaiset lehdet kirjoittavat erityisopetuksesta, konsensuksesta politiikassa, vapaakoulujen puutteesta ja kielletystä voitontavoittelusta, oppilaiden huonosta viihtymisestä koulussa sekä yliarvostetusta PISA-tutkimuksesta. Brittiläiset lehdet sen sijaan kirjoittavat vähäisestä kansallisten kokeiden määrästä, sarjataulukoiden puuttumisesta, koulun aloituksesta 7-vuotiaana, koulutarkastajien puutteesta, läksyjen vähyydestä, ilmaisesta koululounaasta sekä taloudellisista säästöistä. Artikkelit ovat ilmestyneet laajasti eri lehtien osioissa, joista monet muun muassa pääkirjoituksessa, debatissa sekä koulutus-osiossa. Suomalaisen koulutuksen kommentoijista löytyy koulutusalan asiantuntijoita, kuten maiden opetusministerit. Poliitikkojen lisäksi on haastateltu koulutusasiantuntijoita, kouluhenkilökuntaa ja myös suomalaisia oppilaita ja vanhempia. Vuonna 2012 laskeneet PISA-tulokset ovat vaikuttaneet kirjoituksiin siten, että lehdet ovat maininneet enemmän negatiivisia asioita Suomen koulutuksesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten media-arki ja lukutaito : PISA 2015
Sirén, Marjo; Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Koulutuksen tutkimuslaitos; Sanomalehtien liitto, 2018) -
Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä ja muutoksessa : huomisen haasteita
Jokinen, Hannu; Taajamo, Matti; Välijärvi, Jouni; Honkimäki, Sanna; Keurulainen, Harri; Mikkola, Armi; Weissmann, Kirsti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002) -
Gender-based agency in the PISA global competencies framework
Vegas, Nancy (2021)Large-scale international assessments such as the Program for International Student Assessments (PISA) have tremendous impact on not just assessing student performance, but also guiding education policy and research. In ... -
Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
Nykänen, Elli-Noora (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.