Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorLaukkanen, Suvi
dc.date.accessioned2020-11-16T07:25:31Z
dc.date.available2020-11-16T07:25:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72620
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin, onko terveiden vauvojen motorisella kehityksellä yhteyttä 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin tyttöjen ja poikien motoristen virstanpylväiden saavutusikiä, eroja motorisissa taidoissa 4–7-vuotiaana ja fyysisen aktiivisuuden eroja 4–7-vuotiaana. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta, Körperkoordinationstest für Kinder (KTK) -motoristen taitojen testistöä, alle kouluikäisten lasten havaintomotorisia ja motorisia perustaitoja mittaavan APM-testistön pallon heitto ja kiinniotto -yhdistelmätestiä, sekä kiihtyvyysanturia fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen. Myös lasten pituus ja paino mitattiin 4–7-vuotiaana. Tutkittavat olivat vuosina 2004–2007 syntyneitä tyttöjä (n=33) ja poikia (n=30), jotka kävivät päiväkotia tai koulua. Aikainen motoristen virstanpylväiden saavutusikä ei ollut tilastollisesti yhteydessä parempiin motorisiin taitoihin eikä myöhäinen saavutusikä huonompiin motorisiin taitoihin 4–7-vuotiaana. Terveiden ja tavanomaisesti kehittyvien lasten motorinen kehitys ei siis näyttäisi urautuvan virstanpylväiden saavutusiän mukaan. Virstanpylväiden saavutusiän ja 4–7-vuotiaana mitatun fyysisen aktiivisuuden välillä oli heikko yhteys ja se erosi sukupuolten välillä. Motoristen virstanpylväiden ja myöhemmän fyysisen aktiivisuuden yhteyden selvittäminen kaipaisi lisätutkimusta. Tämä tutkimus tukee käsitystä, että motoriseen kehitykseen vaikuttaa vauvaiän jälkeen moni tekijä ja sitä voidaan tukea pitkin varhaislapsuutta.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermotoriset virstanpylväät
dc.titleMotoristen virstanpylväiden yhteys 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011166649
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysomotorinen kehitys
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysovarhaislapsuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot