dc.contributor.author | Kaijaluoto, Lilja | |
dc.contributor.author | Sinisalo, Laura-Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T07:16:05Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T07:16:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | fi |
dc.identifier.citation | Kaijaluoto, Lilja; Sinisalo, Laura-Maria (2020). Konflikteja ratkomalla vahvempaan osallisuuteen : kielitietoinen koulu kasvattaa oppilaita ja opettajia. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/konflikteja-ratkomalla-vahvempaan-osallisuuteen-kielitietoinen-koulu-kasvattaa-oppilaita-ja-opettajia | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72312 | |
dc.description.abstract | Koulun arki on monimutkainen verkosto, johon on kudottu oppilaiden ja opettajien erilaisia taustoja, taitoja sekä vuorovaikutusta. Arvojen, kielten ja kulttuurien sekamelska on antoisa ja opettavainen toimintaympäristö, mutta välillä moninaisuus asettaa myös haasteita opettamiselle, oppimiselle ja muullekin vuorovaikutukselle. Tässä artikkelissa kerromme omia kokemuksiamme monikielisestä kouluyhteisöstä ja tarkastelemme oppilaan kielitaidon yhteyttä osallisuuteen. Pohdimme, miten opettaja voi kielitietoisella opetuksella vahvistaa kielenosaamisen lisäksi oppilaan osallisuutta. Kerromme myös monikielisen kouluyhteisön arkisista konfliktitilanteista ja rakentelemme polkua väärinymmärryksistä ja yhteentörmäyksistä kohti vahvempia demokratiataitoja. Tavoitteena on, että peruskoulussa jokainen oppilas pääsee aktiiviseksi yhteisön jäseneksi ja oppii kielen lisäksi mediaatiotaitoja, joista on hyötyä myös tulevaisuudessa. | fi |
dc.language | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | fi |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/konflikteja-ratkomalla-vahvempaan-osallisuuteen-kielitietoinen-koulu-kasvattaa-oppilaita-ja-opettajia | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | meditaatio | fi |
dc.subject.other | demokratiataidot | fi |
dc.subject.other | kielitietoisuus | fi |
dc.title | Konflikteja ratkomalla vahvempaan osallisuuteen : kielitietoinen koulu kasvattaa oppilaita ja opettajia | fi |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010236364 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 6 | fi |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | mietiskely | fi |
dc.subject.yso | osallisuus | fi |
dc.subject.yso | perusopetus | fi |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |