Kieli luo osallisuutta ja oikeuksia omaan oppimiseen ja oppijuuteen
Inha, K., Laiho, S., & Mattila, P. (2020). Kieli luo osallisuutta ja oikeuksia omaan oppimiseen ja oppijuuteen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/kieli-luo-osallisuutta-ja-oikeuksia-omaan-oppimiseen-ja-oppijuuteen
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2020Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2020
Vuosi 2020 lähti liikkeelle rajulla tavalla, kun koronavirus toi glokaalin yhteisön merkityksen ihmisten arkeen. Eri puolilla maapalloa ihmisillä onkin yhtäkkiä paljon yhteistä. Ymmärrämme myös, että uhkien ratkaiseminen riippuu paitsi siitä, mitä muut päättävät tehdä Suomessa ja maailmalla, myös siitä, teemmekö yhteistyötä. Pandemian tavoin suomalaiseen arkeen vaikuttavat kyberhyökkäykset, laittomat vaikuttamispyrkimykset kansallisiin vaaleihin ja demokratian horjuminen Euroopan vakaimmissakin valtioissa. Repeilevän demokratian ratkaisuna pidetään demokratiaosaamisen vahvistamista kouluissa ja oppilaitoksissa. Vähemmälle huomiolle on jäänyt kielitaidon merkitys demokratian ytimessä. Tässä artikkelissa avaamme näkökulmia kielitaidon, osallisuuden ja demokratian yhteyksiin toisen asteen koulutuksessa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/kieli-luo-osallisuutta-ja-oikeuksia-omaan-oppimiseen-ja-oppijuuteenPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42905830
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kunnan viestintä kuntalaisen osallisuutta tukemassa : tulkitseva käsitetutkimus
Laine, Sari (2021)Kuntalaisten osallisuus ja osallistuminen on noussut puheenaiheeksi monissa läntisissä demokratioissa 1990–2000-lukujen taitteessa. Vastauksena kuntalaisten laimeaan vaa-liosallistumiseen erityisesti edustuksellisessa ... -
Demokratiaa rakennetaan kielillä
Inha, Karoliina; Mattila, Paula; Riuttanen, Sanna; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020) -
Konflikteja ratkomalla vahvempaan osallisuuteen : kielitietoinen koulu kasvattaa oppilaita ja opettajia
Kaijaluoto, Lilja; Sinisalo, Laura-Maria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Koulun arki on monimutkainen verkosto, johon on kudottu oppilaiden ja opettajien erilaisia taustoja, taitoja sekä vuorovaikutusta. Arvojen, kielten ja kulttuurien sekamelska on antoisa ja opettavainen toimintaympäristö, ... -
Kielitietoisella ohjauksella vauhtia ammattikielen oppimiseen
Arola, Tuija; Seppä, Marianne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Vieraskielisten määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti, ja tämä näkyy voimakkaasti myös ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä yhä suurempi osa ammatin oppimisesta siirtyy työpaikolle. Uusi ... -
365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
Jokimies, Erika (2013)Jokimies, Erika. 2013. 365 päivää lasten osallisuutta – mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Koko ...